BLOG

Empty article - Subtitle

Om piraten, papegøjen og pudlen

Tysk og dansk har et tæt sprogfællesskab – udnyt det! Når tysk skal bruges som undervisningssprog i begynderundervisningen, gælder det om at udnytte de mange ord, sprogene har tilfælles. Der er et hav af dem. Hvorfor bruge ”Sehenswürdigkeiten”, når ”Touristattraktionen” er så meget nemmere for eleverne at forstå?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Brug kroppen

Vi skal tale med arme og ben, når vi underviser i begyndertysk. Det er de fleste lærere måske vant til. Vi peger på tavlen, når vi siger ”Tafel”, imiterer løb, når vi siger ”laufen” og tegner et hus i luften, når vi siger ”Haus”. Jeg bruger derudover gerne mange billeder – både på tavlen og som små flashkort.

Tænk på dit ordvalg

Men jeg er også meget bevidst om, hvilke ord jeg bruger. I stedet for at sige ”Süßigkeiten” alene, er det oplagt at komme med eksempler på dem: Schokolade, Weingummi, Lakritz. Dem vil eleverne kunne genkende lynhurtigt og så er koblingen mellem ”slik” og ”Süßigkeiten” straks meget nemmere.

Das Kim-Spiel

I en aktivitet i stationsundervisning sidder jeg som lærer og styrer spillet. Det er en slags syns-kimsleg, hvor eleverne får vist et ark med 3-4 billeder. De får begrænset tid til at kigge på det. Jeg peger på billerne, mens jeg siger: ”Pirat, Pudel, Papagei”. Straks derefter spørger jeg dem, hvad en pirat hedder på dansk. De kigger ofte lidt overrasket på mig. Det jo hedder det samme – og det gør de andre to ord jo stort set også. Jeg smiler og siger: ”Ah, kein Problem: Pirat – pirat, Pudel – pudel, Papagei – papegøje!” Og de kan selv se, hvor let det er!

Eins, zwei, drei…

Jeg peger på flere detaljer på billederne og siger ord som fx ”Schwert, Flügel” osv. Jeg giver dem nogle ekstra sekunder til at kigge på detaljer (Details). Når jeg siger ordene ”Eins, zwei, drei…Zeit vorbei!”, fjerner jeg billedet og kigger på eleverne, som kigger forventningsfulde på mig. Så spørger jeg til detaljerne på billederne: ”Welche Farbe hat die Hose vom Piraten?” (peger på mine bukser), ”Hat der Pirat eine Augenklappe?” (holder min hånd for et øje), ”Sitzt der Papagei auf einer Stange?” (tegner en usynlig stang, som mine hænder griber).

De elsker det

Eleverne går vildt meget op i det. Jeg sidder som regel med en gruppe på maks 6 elever og når de må konkurrere mod hinanden, går der jo sport i det. Det er jo altid en succes!