BLOG
Empty article - Subtitle
Ideer til historiefortælling med hjemsendte børn og deres forældre
Fortælling kræver tid og overskud – Det har rigtig mange mennesker i alle aldersgrupper rigeligt af de næste 14 dage. Historiefortælling og højtlæsning skaber nærvær og samvær på tværs af generationer. Udnyt hjemsendelsen til mere samvær i familien. Sluk skærmene og fortæl historier med hinanden.
Der mange historiske eksempler på, at krisetid er fortælletid
Når mennesker af en eller anden grund bliver tvunget til at stoppe op og ændre på vaner og traditioner, er det altid oplagt at kigge tilbage og fortælle historier om det som skete en gang ”for længe siden”
I den aktuelle situation kan vi ikke rejse og mødes med venner eller slægtninger som vi plejer, men heldigvis kan vi mødes gennem nutidens medier og platforme (facebook, youtube m.m.) og også her kan vi fortælle historier og lokke andre til at fortælle deres. Vi kan måske også finde tid og lyst til at skrive breve til ældre familie medlemmer, som måske sidder isoleret et sted. Det kan være mail, sms, video etc. eller det kan være ældre medier som for eksempel telefonopkald, postbreve o.l. - Vi har god tid til at skrive og tegne og til at fortælle historier i ord og billeder og sende det med posten, som også kan give en frisk tur til en af de nu snart meget få postkasser, som er tilbage. Måske har forældre og bedsteforældre sjove historier om kærestebreve og deslige at fortælle i den sammenhæng.
Men først og fremmest kan vi udnytte det forhold at vore børn har medieadgang og at mange voksne forældre, bedsteforældre og oldeforældre også er hjemsendte og måske tilgængelige i et helt usædvanlig omfang til at svare på spørgsmål, og ydermere til at glæde sig over at høre fra børnene og modtage sjove spørgsmål.
Det er oplagt at søge historier i børnenes egne nære familie. Få hjemsendte forældre til at fortælle om deres egen barndom, sjove ting de har oplevet og gjort eller gode historier som de fik fortalt eller læst op som børn. De hjemsendte lærere kan også lave en personlig videofortælling om et eller andet sjovt emne, som børnene måske kan svare på med deres egen videofortællinger. For eksempel om dit barndoms kæledyr (se blog herom)
Her er 5 mere konkrete forslag:
1. Fortæl en historie om en af dine bedsteforældre eller en anden ”gammel” voksen - (mellemtrin eller udskoling)
- Skriv et brev/mail til vedkommende eller send en lyd - eller videohilsen. Fortæl lidt om dig selv nu og stil en masse spørgsmål om den gang vedkommende var på din alder. Opgaven er, at få dem til at fortælle så meget som muligt og sende det til dig på video, lyd eller tekst. Bedstemor(far) - Fortæl mig om den gang, hvor du var på min alder? Har du foto eller nogle ting som du har gemt? – Må jeg få en kopi af dem eller et foto af det? – Hvad lavede du på billedet? Hvor boede du henne? Hvor og hvad legede du?. Samlede du på noget bestemt? – Hvad ved du på forhånd?
- Kig på nettet og se, hvad der skete i det år, hvor din bedstefar(mor) var på din alder – Skriv eventuelt mere til dem og stil flere spørgsmål.
- Fortæl en historie om din bedstemor(far) eller en anden ”gammel” voksen, enten som video, podcast eller i skriftlig form – Hvis du allerede kan eller kan få nogen til at hjælpe dig med at klippe foto, lyd eller videoklip ind i din video er det rigtig fint. Ellers fortæl historien mundtligt med dine egne ord og gerne som om du selv var din bedstefar(mor). Få dine forældre til at hjælpe, hvis de også er hjemsendte. De synes garanteret også det er sjovt, at få deres egne forældre til at fortælle noget om deres barndom. Kravene til længde og kvalitet af en videofortælling afstemmes efter børnenes alder og erfaringer. En sådan opgave kan have flere mål. For det første at børnene lærer noget om fortælling og mediebrug. For det andet, at bedstefar(mor) bliver underholdt og udfordret med erindring og fortælling. Og for det tredje, at børnenes forældre måske også synes, at det er en sjov opgave at følge og bakke op om under deres hjemsendelse.
2. Min barndoms yndlings billedbog (børnehave og indskolingsbørn) Fortælle udfordring for hjemsendte forældre, som inspireres til at fortælle historier og læse højt for sine børn – (se tidligere blog her på siden) – måske har de gemt en af deres børnebøger eller også kan de genfortælle den efter erindringen, da bibliotekerne er lukket for tiden..
3 Fortæl om dit barndoms kæledyr (børnehave- og indskolingsbørn) Forældre og/eller lærere fortæller børnene om deres barndoms kæledyr (se tidligere blog her på siden) – Det kan inspirere børn til selv at fortælle om deres kæledyr eller det, som de måske drømmer om at få. De kan skrive, tegne, lave kollager eller lave video med udgangspunkt i deres egen historie.
4. Lav en daglig fortælletime (alle aldersgrupper) Familien fastlægger en time og et tidspunkt, hvor telefoner og deslige slukkes. Hvert familiemedlem fortæller en historie, kort eller længere efter alder og erfaring. En fortælletime har altid en ordstyrer, som sørger for at alle får tur og at ingen forstyrrer med spørgsmål og snak, imens en er i gang med at fortælle. Ordstyreren starter og slutter fortælletimen, og det kan med tiden gå på omgang mellem deltagerne. Man kan udstikke et emne eller et tema, gerne dagen før. Man kan også igangsætte rundehistorier, hvor en ordstyrer har planlagt en begyndelse (måske også en slutning) og de øvrige fortæller videre på historien hele runden rundt. Det er vigtigt, at deltagerne hele tiden siger ja til det, som de foregående har fortalt, og så vidt muligt fortsætter i samme tråd.
5. Find en velegnet bog til højtlæsning evt. lydbog på internettet Læs et afsnit af bogen eller en kortere historie. Helst på tværs af alder og generationer – Snak eventuelt om indholdet bagefter – Mit barnebarn er vild med at lytte til højtlæste folkeeventyr også de meget drabelige på Nettet. Eventyr kan noget helt særligt når man læser dem højt.
Jeg skriver flere konkrete ideer i de kommende dage her på bloggen. Og har du kære læser en ide, som du fik og/eller, som du selv har prøvet, så del den meget gerne med andre i en kommentar her på bloggen.
Historiefortælling skaber nærvær, mening og sammenhæng på tværs af generationer. Det har børn, forældre, lærere, pædagoger, bedsteforældre og oldeforældre alle sammen brug for i den nuværende udfordrede situation.
God Fornøjelse!