BLOG

Empty article - Subtitle

Bliver det til noget?

Tillid. Støtte. Resurser. Anerkendelse. Samarbejde..... Blot nogle få af de fantastiske og positive ord, der fylder rummet her på summit. Bliver det mon til noget i praksis i landene når de tager hjem fra summit?

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der hersker store udfordringer i forhold til netop anerkendelse, resurser, osv i de fleste lande, og der er stor risiko for, at de kommer til at stå i vejen for de vigtige tiltag der burde ske.

"Hvordan kan vi tiltrække de dygtigste lærere og ledere til skoler med de største behov?" er et af spørgsmålene der bliver drøftet på summit.

Engagerede, dygtige lærere overvejer at forlade lærerprofessionen i Danmark på grund af vores allerstørste udfordring - at lærerne får mindre tid til forberedelse fra august.

Samtalen mellem regeringen og DLF om, hvordan vi kan lave den bedste skole, er uhyre vigtig. Hvis den samtale skal blive god, må vi få et fælles billede af hvad der egentlig skal til for at lærerne har mulighed for at gøre deres arbejde godt.

Det er ikke ligegyldigt, hvor stor ens undervisningsopgave er.Det er ikke ligegyldig,t om man lige får to-tre undervisningstimer mere.

I USA underviser lærerne i gennemsnit 30 timer om ugen, og lærere i Shanghai underviser 15 timer om ugen, fordi de skal have tid til den del af arbejdet der kan kvalificere deres undervisning.Måske er det en af forklaringerne på at Shanghai ligger meget højt i PISA, og USA ikke gør.

Det er vi nødt til at tale om i Danmark.Den grundlæggende anerkendelse af hvad lærerarbejdet indebærer, vil være et godt udgangspunkt for vores fremtidige samtaler.

På den baggrund kan vi tage fat på anbefalingerne fra summit. De tre anbefalinger som blev samlet op på spørgsmålet om hvordan vi tiltrækker dygtige lærere lyder:

1. "Forhold der sætter lærerne i stand til at undervise godt - som fx tillid og støtte"2. "Resursetildeling - både ift personlige og økonomiske ressurser"3. "En systemisk tilgang" - hvilket vil sige at man i politiklægningen skal være klar over at undervisningens succes ikke alene afhænger af læreren, men af kvaliteten i hele organisationen omkring undervisningen.