BLOG
Empty article - Subtitle
Læreren
"Please don't give us bonusses - give us time to do our job properly"Sådan sagde en lærer, i et indlæg fra tilhørerpladserne under summit.
Forsamlingen kvitterede med klapsalver, for udover at markere det klare standpunkt, at lærere ikke tiltrækkes eller fastholdes i lærerjobbet på grund af små bonusbeløb i fx resultatløn, men af at få plads og mulighed for at udfolde deres professionalisme, så udstrålede hun et dybt engagement og høj ambition om at kunne gøre sit arbejde godt.
Der kom kød og blod på diskussionen med det indlæg.Det handler ikke bare om statistikker, og om hvor fine målsætninger man kan formulere politisk, når vi skal udvikle skolen, men om det virkelige levende arbejde der bliver gjort i klasseværelserne overalt på jorden af lærere, der brænder for at deres elever skal nå så langt som muligt.
Diskussionerne mellem regeringerne og lærernes repræsentanter skal forholde sig mere til det arbejde. Vi skal have virkeligheden på bordet, når vi taler sammen.
DLF var blevet bedt om at udpege en lærer, som kunne være med i delegationen til Summit. Det er ikke nogen let opgave, for alle lærere, der brænder for deres job, er værdige ambassadører for lærerprofessionen ude i den danske folkeskole.
Pia Ewe Jensen fra Issø-skolen i Svendborg var med i år, og hun gjorde flot brug af muligheden for at drøfte virkeligheden ude på skolen med undervisningsminister Christine Antorini og departementschef Jesper Fisker under summit.
Besked direkte fra lærerværelset betyder rigtig meget. Og formandens og undertegnedes forsøg på at videregive billedet af dygtige og engagerede lærere, der er bekymrede for mulighederne for at lave god undervisning efter første august 2014, fik liv i det direkte møde med en dygtig lærer som Pia.
Christine Antorini har været meget inspireret af Svendborgskolernes arbejde med at lave idrætsskoler, og nu har Pia inviteret ministeren til Svendborg for at se, hvilke udfordringer lærerne står med i dagligdagen.
Vi har en fælles opgave i forhold til at skabe den bedst mulige folkeskole, og den opgave løser vi kun hvis vi tager udgangspunkt i virkeligheden.
Så kære lærere - bland jer!Fortæl hvad I brænder for, og hvad det er, I gerne fortsat vil kunne være i stand til.