BLOG
Empty article - Subtitle
Kina har sat gruppearbejde på skemaet
Skoleledelse er gruppearbejde i lederteams. Gruppearbejde i lærerteams. Og en skarp prioritering af ekstra ledeleseskraft og dygtige lærere til skoler, der ligger i socialt belastede områder.
Havde jeg lukket øjnene og kun lyttet til dette indlæg som optakt til den amerikanske undervisningsministers internationale konferencens første temadiskussion om skoleledelse, ville det ikke have været Kina, jeg havde tænkt på som det første land.
Men det var hovedbudskaberne fra Mr Minxuan Zhang fra Shanghai Normal University. I et engageret indlæg på flydende engelsk, satte han reelt dagsordenen for de nye budskaber om dygtig ledelse. Slut med en skoleleder i toppen og et antal lærere i skolen, der arbejder selv i klassen. Der skal samarbejdes, og det kræver tværfaglige ledelsesteams og videndeling mellem lærerne. Jo sværere elevbaggrund, des større indsats fra samfundets side til at løfte netop der.
Vi skal ikke bare holde øje med Kina som en af verdens store vækstlande. Vi skal også lære af deres evne til at spotte, hvad der skal til for at udvikle fremtidens borgere. Kina er gået igang. Det blev af Andreas Schleicher fra OECD opsummeret til tre kompetencer: Evnen til at tænke selv. Evnen til at arbejde sammen. Og evnen til at anvende redskaber og pædagogik i undervisningen, der understøtter dette, herunder udvikle it-kompetencer.
Canada fulgte trop i diskussionerne med stærk repræsentation både på minister og praktikerside, og Ben Levin, der har stået bag hele skolerevolutionen i Ontario, samlede op på debatten med bl.a. disse punkter: Lad os tale mindre om lærerne men mere om at lære, og lad os tale mindre om ledere men mere om ledelse. Og så samlede han op på den kinesiske pointe, at ledelse er en gruppeaktivitet. En del af ledelsesopgaven på fremtidens skoler er at bruge det vi allerede ved meget bedre. Hver dag. Og på hver enkelt skole. Praktiseret ved at gøre det, frem for kun at snakke visioner. Man får ikke en utrænet organisation til at blive bedre ved at sende nogen på efteruddannelse. Det vil stadig være en utrænet organisation, de kommer hjem til. Derfor handler dygtig skoleledelse om, hvordan man kan hjælpe alle på skolen til at praktisere det bedste sammen. Hver dag.
Danmark blev i øvrigt nævnt for et godt initiativ, nemlig vores før-leder-forløb for lærere, der har lederevner. Jeg tilføjede i plenum, at vi også vægter klasserumsledelse som en stadig vigtigere kompetence, fordi god ledelse netop skal udøves på alle niveauer i skolen, som også Canadas undervisningsminister Laurel Broten fremhævede i sit indlæg.
I dag skal vi diskutere lærerkompetencer og lærerrekruttering. Bliver spændende. Og så skal vi holde uformelt møde mellem de nordiske ministre for at drøfte Ny Nordisk Skole som fælles strategi.