BLOG

Empty article - Subtitle

A- og B-hold?

- eller hvorfor er det ikke bare komplementære færdigheder samlet på ét hold?

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi oplever, at den teknologiske udvikling buldrer derud af, og vi ser samtidig, at den forandrer eller påvirker mange ting i vores hverdag.

Vi kommer ikke uden om, at teknologien har en indvirken på vores hverdag og arbejdsliv, og definitionen af dit fremtidige ståsted omfatter fx. hvorvidt du selv er en del af og forstår forandringerne, om du har den fornødne kendskab til de nyeste teknologier, om du mener, at udvikling går hånd-i-hånd med øget viden og selvfølgelig, om du ser muligheder eller trusler i teknologien.  

A- og B-hold? - eller hvorfor er det ikke bare komplementære færdigheder samlet på ét hold?

For at få udbytte af den teknologiske udvikling, så er der behov for en grundlæggende forståelse for, hvordan den del af verden hænger sammen med resten - altså når vi taler om digitalisering, automation og IT-sikkerhed

Det her handler altså ikke kun om, at have detaljekendskab med fingrene dybt inde i det teknologiske maskinrum, men i lige så høj grad om at se muligheder for anvendelse og veje uden om begrænsninger, samt indblik i de konsekvenser, som den ene eller den anden teknologiske løsning medfører

Jeg vil hermed opfordre til dialog med nogen, der som jeg mener, at vi bør beherske teknologien - ikke bagudskuende ved at fokusere på de fejl, der tidligere er begået, men med åben pande at afsøge de muligheder der reelt er - for at sætte vores præg derpå