BLOG

Empty article - Subtitle

Blandt de blinde er den enøjede konge

Der skal sættes massivt ind med uddannelse, så (alle) undervisere behersker de nyeste teknologier

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Erfaringer fra mange forskellige læringssituationer kan vel næppe aggregeres til ét entydigt svar - dog vil jeg indsnige mine oplevelser hvor jeg har haft meget stor nytte af telefonernes kamara-del til at fastholde, dekomponere og analysere experimenter, lissom computeren har været uundværlig til at bearbejde store mængder logningsdata, der er tilvejebragt med digitalt udstyr - vel at mærke, når jeg har undervist i science-fagene

Anyway, selv om danske skoleelever virker som digitalt indfødte, så er kompetencerne på IT-området i virkeligheden ganske begrænsede og eleverne er reelt kun brugere af dét, der stilles til rådighed.

Blandt de blinde er den enøjede konge - så skal eleverne løftes til at blive digitalt dannede og innovative medskabere, da må underviseren kunne mere end blot at famle sig frem.

Ak ja, igen er tid en knaphedsressource, men der er ingen vej udenom. Selv professionelle IT-folk bruger en betragtelig del af deres tid på videreuddannelse og til at afsøge nye teknologiske muligheder

Der skal sættes massivt ind med uddannelse, så (alle) undervisere behersker de nyeste teknologier - tilvalg og fravalg skal ske på et kvalificeret grundlag.

I vores univers må det være hele eller halve pædagogiske dage, der åbner for, at større eller mindre grupper af undervisere kan få et frirum og/eller temadage, hvor man deltager i workshops, der holder fokus på et eller flere temaer

Lader man fordybelse og experimenter vekselvirke, så kan det næsten garanteres, at alle får fodfæste - og mange får endda afsæt til at komme langt videre    

;^)