BLOG
Empty article - Subtitle
Ja, selvfølgelig skal vores unge mennesker beherske den digitale teknologi
Digitale teknologier er i fuld gang med at ændre vores samexistens og dermed den måde vores samfund fungerer - dét kan vi ikke sætte os uden for indflydelse på
Digitale teknologier er i fuld gang med at ændre vores samexistens og dermed den måde vores samfund fungerer - dét kan vi ikke sætte os uden for indflydelse på.
Vi står midt i en rivende digital udvikling, der kan øge velfærden i vores hverdag og formindske belastningen af miljø og klima - hvis vi altså magter at få det hele styret rigtigt.
Udviklingen på sundhedsområdet lægger op til, at medicinering kan individualiseres, så det tilpasses og målrettes den enkelte med bedre helbredseffekt til følge.
Ved brug af eyetracking kan høreapparater selv regne ud, hvad der skal lyttes til, så baggrundsstøjen automatisk sorteres fra.
Algoritmer kan optimere virksomheders produktionsflow ved at forudse hvornår og hvorfor specifikke varer efterspørges, så processer og forsyningskæder kan målrettes og effektiviseres, så spild undgås.
Robotter bliver stadigt mere avancerede og endda selvlærende, så de kan tage mere af både det tunge og det kedelige arbejde.
Og måske vil det være din helt egen biometriske profil, der definerer inputtet til, at dine måltider 3D-printes på tallerkenen?
Udviklingen kører i flere spor: Mens mange virksomheder forsøger at finde ud af, hvordan netop de bedst kan ændre arbejdsgange og/eller skabe nye produkter, så er forskere verden over i fuld gang med at kigge på hvordan digitaliseringen medfører helt nye samværsformer - osse i privatsfæren.
Alle vores børn og unge er født ind i en dagligdag, hvor et ubegribeligt antal digitale artefakter allerede er så fuldt integreret i tilværelsen, at vi knap nok bemærker hvad, førend det ene eller det andet svigter.
Vi skal simpelthen løfte elevernes forståelse ved at oplyse om, hvordan de digitale artefakter er skruet sammen - så de med tilstrækkelig og relevant viden kan afveje værdien af de forskellige teknologiske devices, apps, gadgets, you name it...
Men det kræver viden, færdigheder og kompetencer at gennemskue hvordan fx avancerede algoritmer ender op i, at Google viser individuelt tilpassede søgeresultater, selv om alle klassens elever søger på det samme ord.
Det skal afspejles i vores institutioner hvor konstruktiv brug og velvalgt fagligt indhold skal vekselvirke, såvel i skolens fag som i dagtilbuddenes pædagogiske praksis.
Pædagoger og lærere skal have den dybere forståelse for emnerne, så de kan række længere ud end det helt elementære - hvilket forudsætter uddannelse af kommende generationer og videreuddannelse af alle de etablerede.