
BLOG
Empty article - Subtitle

Jamen, det er jo indlysende rigtigt
at teknologiforståelse ikke skal være et selvstændigt fag
Jamen, det er jo indlysende rigtigt, at teknologiforståelse ikke skal være et selvstændigt fag – forståelsen af artefakternes virkemåde, den indbyrdes forbundethed og de data, der flyder skal være en integreret del af læringen i alle mulige fag
I forlængelse af Per Fibæk Laursen fine indlæg
(https://www.folkeskolen.dk/1863360/goer-ikke-teknologiforstaaelse-til-selvstaendigt-fag)
er jeg så enig i, at digital myndiggørelse, dataanalyse, overvågningssamfundet, cybersikkerhed, søgealgoritmer, datalogisk tænkning (fyld selv ind…) og selvfølgelig, en lavpraktisk version af teknologiforståelse, skal indpasses i alle folkeskolens fag, der hver især og samlet skal modvirke opdelingen i et A- og et B-hold
For vi er oppe imod, at det da er meget billigere og sikkert osse mindre farligt at pakke forståelsen af den virkelighed, som vi lever i, væk i sit eget fag og så lade den blive drevet af nogle få nørder – end at definere ingredienserne for herefter at indarbejde dem i alle fag, hvor det er relevant
Dét vil nemlig kræve massiv videreuddannelse af mange lærere, og som det nok er de fleste bekendt, så koster uddannelse; enten først, fordi der investeres i det, eller senere, netop fordi der ikke er
Lad os i blive standset af, at nogen desværre finder det nærliggende, at lade mulighederne i og udnyttelsen af teknologien blive fastlagt af alle dem, der hverken kan eller vil flytte sig