BLOG

Empty article - Subtitle

Jamen, det er jo indlysende rigtigt

at teknologiforståelse ikke skal være et selvstændigt fag

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jamen, det er jo indlysende rigtigt, at teknologiforståelse ikke skal være et selvstændigt fag – forståelsen af artefakternes virkemåde, den indbyrdes forbundethed og de data, der flyder skal være en integreret del af læringen i alle mulige fag

I forlængelse af Per Fibæk Laursen fine indlæg

(https://www.folkeskolen.dk/1863360/goer-ikke-teknologiforstaaelse-til-selvstaendigt-fag)

er jeg så enig i, at digital myndiggørelse, dataanalyse, overvågningssamfundet, cybersikkerhed, søgealgoritmer, datalogisk tænkning (fyld selv ind…) og selvfølgelig, en lavpraktisk version af teknologiforståelse, skal indpasses i alle folkeskolens fag, der hver især og samlet skal modvirke opdelingen i et A- og et B-hold

For vi er oppe imod, at det da er meget billigere og sikkert osse mindre farligt at pakke forståelsen af den virkelighed, som vi lever i, væk i sit eget fag og så lade den blive drevet af nogle få nørder – end at definere ingredienserne for herefter at indarbejde dem i alle fag, hvor det er relevant

Dét vil nemlig kræve massiv videreuddannelse af mange lærere, og som det nok er de fleste bekendt, så koster uddannelse; enten først, fordi der investeres i det, eller senere, netop fordi der ikke er

Lad os i blive standset af, at nogen desværre finder det nærliggende, at lade mulighederne i og udnyttelsen af teknologien blive fastlagt af alle dem, der hverken kan eller vil flytte sig