BLOG

Empty article - Subtitle

Sådan kunne det indrettes!

Hvad er vigtigt når vi indretter vores lokaler? Det er ikke bare at hver elev har en stol at sidde på. Derimod er vi nød til at se på hvilke behov, vi har i en klasse. Hvad er det for en undervisning hele teamet omkring klasse praktiserer, og hvordan kan indretningen understøtte dette, samtidig med at det tager hensyn til elevernes behov.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

(Jeg har taget udgangspunkt i det lokale, jeg selv underviser i. Lokalet er 5 meter i længden og 4 meter i bredden.

Jeg har behov for et sted, hvor jeg og eleverne kan holde oplæg. Dette sted skal kunne rumme alle 24 elever i klassen.

Derudover har jeg behov for et sted, hvor jeg kan sætte bevægelsesøvelser i gang. Dette uden at det forstyrrer alt for meget for de andre elever.

Så skal der være plads til, at nogen elever bedst arbejder i ro og alene, og at andre bedst arbejder sammen og i uro.

Og sidst men ikke mindst, har vi alle brug for opbevaring.

Ud fra mine og elevernes behov har jeg tegnet en plantegning af vores lokale i målestoksforhold 1:20, der kan rumme alt ovenstående.

I rummet er der et multifunktionelt møbel, som gør en stor forskel for rummet.

1: Smartboardet i klassen

2: Multifunktionelt møbel i træ til oplæg i 3 højder. Nederste trin er 40 cm over jorden, andet trin er 70 cm over jorden og sidste trin er 1 meter over jorden. 

Alle 24 elever kan sidde på dette møbel på en gang, med fokus mod smartboardet.

Når møblet ikke er i brug til oplæg, kan eleverne bruge det som arbejdsplads. Eleverne kan sidde på nederste trin og bruge andet trin som bord, og det samme med andet trin og bruge tredje trin som bord.

Det er tiltænkt 8 elever af gangen. Møblet kan både bruges til enearbejde og gruppearbejde.

Møblet understøtter at nogle elever bedst kan koncentrere sig mens de ligger ned, samtidig med at andre sidder op.

Øverste trin har indbygget en ”blomsterrande”, som både kan bruges til planter, men også til opbevaring af blyanter og andre materialer.

Under trin to og tre er der plads til opbevaringsvogne, som er 1 meter i længden, som kan trækkes ud.

(Inspiration til møblet er fundet på enghaveplads, billede er vedhæftet - møblet i klassen er dog åbent på forsiden, så eleverne kan have deres ben der, når de arbejder.)

3: Stillearbejdsområde til 4 elever af gangen. Området afskærmes fra resten af lokalet med en skillevæg

4: Whiteboardet i klassen

5: Gruppearbejdsområde med plads til ca. 6 elever af gangen. Området skærmes fra bevægelsesområdet med en skillevæg

6: Bevægelsesområde som måler ca. 5 kvadratmeter. Det er tiltænkt 6 elever af gangen.

7: Væghængte hylde