BLOG

Empty article - Subtitle

Skole som i gamle dage

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Indlægget er skrevet af Kathrine Noes Sørensen, gæsteskribent på bloggen om Skole i 200 år.

Museum Vestsjælland har en fantastisk perle på Flakkebjerg Skolemuseum. Med sin blotte tilstedeværelse og historie inviterer den eleverne med på en rejse til en verden, der ikke er mere. Stedet fungerede som forskole fra 1904-1962, og står stadig med den oprindelige skolestue og lokummet i tilbygningen. Foruden dette kan man komme ind i lærerinde Ingeborg Nielsens lærerbolig som hun stort set ikke ændrede på i perioden 1915 til 1979, hvor hun boede i lejligheden.

Jeg er til daglig undervisnings- og udviklingsansvarlig i Skoletjenesten på Museum Vestsjælland, som består af en række fusionerede museer på Vestsjælland. Fra årsskiftet indtrådte museet ligeledes i et formelt samarbejde med Skoletjenesten Sjælland. Med en ny samlet undervisningsafdeling består mit arbejde, sammen med museets formidlere, i at koordinere, udvikle og tilrettelægge undervisningsaktiviteterne i alle vores huse. 

Dette år markerer vi undervisningspligtens indførelse med undervisning på det tidligere Flakkebjerg forskole, hvor landets indskolingsklasser kan deltage i undervisningsforløbet Skole som i gamle dage. Her tages eleverne med tilbage til en hel almindelig skoledag, som den så ud for 100 år siden.

I forløbet arbejder vi med forskellige didaktiske greb, hvor rollespillet er den primære. Med en ny identitet og beklædning træder eleverne tilbage i tiden, for at deltage i undervisningen på landet omkring 1.verdenskrig. Det er ikke svært for eleverne at deltage i rollespillet – omgivelserne inviterer dem til at træde ind i rollerne som Åge, Ingeborg eller Gunnar. Selv smagen af gamle dage bliver aktiveret ved madpakken, der består af fedtemadder, der med lidt held er forsynet med et stykke spegepølse.

Sidst i undervisningsforløbet træder eleverne og museets underviser ud af rollen, hvorefter de i dialog med hinanden sætter ord på de oplevelser, de har haft i løbet af dagen.

Denne afsluttende del er vigtig. Vores erfaringer viser med tydelighed, at der finder læring sted hos de enkelte elever, når de over for hinanden sætte ord på deres oplevelser, og de får be- eller afkræftet deres forestillinger om livet på oldeforældrenes tid, og deres tanker om det i forhold til deres eget skoleliv.

Nærværende fortid

Hvordan gøres 200 års skolehistorie nærværende, levende og ikke mindst relevant for dagens skoleelev anno 2014? Hvordan kan vi som museum skabe et læringsrum for eleverne, så de får denne del af deres egen historie tæt ind på kroppen, og faktisk kan bruge den i deres liv og hverdag?

Som alternativt læringsmiljø har Museum Vestsjælland på lige fod med andre kulturinstitutioner et stort potentiale i at skabe synergi mellem viden og læring for børn.

Via vores autentiske huse, interiør, beklædningsgenstande, redskaber m.m., er vi som kulturinstitution så privilegerede, at vi rummer alt, der nærer børns nysgerrighed og forestillingsevne. Vi har mulighed for at gøre historien fysisk og vække fortidens mennesker til live - ikke blot med synssansen, men også ved at smage, lugte, lytte og føle. Dette mener jeg er en særlig stor styrke, da historien kan være eksotisk og spændende, men særdeles svær at begribe, da den repræsenterer noget, der ikke nødvendigvis er mere.

Museerne besidder således en masse autenticitet. Jeg er imidlertid af den klare opfattelse, at det forbliver døde ting, der blot risikerer at blive en præsentation af fortiden, hvis ikke vi formår at åbne fortællingen om fortidens mennesker for eleverne.

Det kan være en lang og kompliceret proces, hvor man skal vænne sig til, at der ikke nødvendigvis er et endegyldigt resultat med to streger under, eller alt skal præsenteres som entydige sandheder. Jeg kan have nok så mange intentioner om, hvilken viden og hvor mange pointer eleverne skal have med hjem fra et undervisningsforløb på Museum Vestsjælland. Men det bestemmer jeg rent faktisk ikke. Det jeg kan, er, at skabe de bedste muligheder for at der finder læring sted hos den enkelte elev ved at være opmærksom på min tilgang til eleverne og hvordan jeg vælger at anvende det særlige rum, som de befinder sig i. Derfor er jeg hele tiden meget orienteret mod at eksperimentere med undervisningen og inddrage erfaringer ikke kun fra andre kulturhistoriske institutioner, men også fra de kunsthistoriske og naturvidenskabelige undervisningspraksisser.

… Og hvad så?

Og hvorfor skal børnene egentlig lære noget om skole- eller børneliv for 100 år siden. Hvorfor er det vigtigt for dem? Disse spørgsmål stiller jeg mig selv rigtig tit. Det er sædeles vigtigt at kunne indgå i en dialog med børnene om og kunne legitimere over for dem, hvorfor de skal lære om fortiden. Det er der naturligvis rigtig mange grunde til - og ikke mindst holdninger til.

Vores undervisning på Flakkebjerg Skolemuseum er et helt konkret eksempel på børns skolegang omkring 1.verdenskrig. Men forløbet kan så meget mere end det.Det er i bund og grund fortællingen om børn der lige som eleverne anno 2014 gik i skole, lærte, legede og havde drømme om deres liv, når de voksede op. Nok havde børnene helt andre grundvilkår, dette er nutidens elever ikke i tvivl om. Således skal forløbet gerne være med til at understøtte forestillingen om at historien er skabt og skabes af mennesker og hermed give et indblik i at ingen udvikling kommer af sig selv – heller ikke da man i 1814 indførte skolepligten der var et vigtigt skridt mod det samfund, som vi kender i dag.

Bemærk – gratis transport til museerne!

Til Skoleåret 2014/2015 lancerer Museum Vestsjælland i samarbejde med Museet for Samtidskunst og Sorø Kunstmuseum Kulturbussen der har til hensigt at tranportere klasserne til og fra kulturinstitutionerne i forbindelse med undervisning.

Projektet er treårigt, og Nordea-fonden har med dens støtte gjort kørsel med Kulturbussen gratis. Tilbuddet gælder for alle grundskoler i Roskilde, Ringsted, Sorø, Slagelse, Odsherred, Holbæk og Kalundborg Kommune.   

Du har også mulighed for at booke Kulturbussen til og fra dit besøg på Flakkebjerg Skolemuseum.

Mere information:

Ønsker du at vide mere om et besøg på Flakkebjerg Skolemuseum eller Kulturbussen er du velkommen til at kontakte Kathrine Noes Sørensen, Undervisnings- og Udviklingsansvarlig for Skoletjenesten, Museum Vestsjælland på tlf. 41 37 92 53 eller e-mail: kns@vestmuseum.dk