BLOG

Empty article - Subtitle

Lærere skal insistere på at vide bedst. I hvert fald for en stund.

Lærere ved noget som er bedre end meget andet. Basta! Et dominerende vilkår i dag er, at et budskab ikke nødvendigvis er sandt, bare fordi det siges mange gange eller med store bogstaver. Lærerne skal tage ansvar for at sige dét, der kan tillægges større validitet.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lærerstanden skal finde modet. Jeg mener, at lærerstanden skal finde modet til at insistere på at vide noget, der er mere rigtigt end andet – i udgangspunktet. Hvad enten der står noget andet på nettet. Når eleverne har lært sig dette, kommer videre stræben og diskussion komme på tale. Et dominerende vilkår er, at et budskab ikke nødvendigvis er sandt, bare fordi det siges mange gange. Lærerne skal tage ansvar for at sige det, der kan tillægges større validitet. Dette er et tillidsanliggende.

Tillid skal tjenes – og legitimeres. Lærerne skal tjene tilliden. Lærernes ledere skal legitimere det. Ledernes ledere skal legitimere det. Politikerne skal legitimere det. Så er den ikke så meget længere.

Tal ordentligt. Ved talløse skolehjem-samtaler har jeg indskærpet forældrene vigtigheden af, sammen med børnene, at tale om skolen og alle dens medarbejdere, elever og andre forældre på en ordentlig måde. Nogen kunne med en vis ret hævde, at tiden er inde til, at vi i ”systemet” tager vores egen medicin.Lærerne skal det. Lederne skal det. Ledernes ledere skal det. Politikerne skal det.

Politikerne skal vise det gode eksempel. Politikerne skal genindføre ”den danske model” og vise det gode, demokratiske eksempel. Her tænker jeg ikke så meget på at ”flertallet bestemmer”, men mere på at ”flertallet forpligter sig på at lytte til de anderledes tænkende”.