Håndværk og design - fra værkstedet

Blog

Bæredygtigt design i sløjd

”Bæredygtighed udgør en ny og særlig udfordring i dagens forbrugssamfund. Klimaforandringer, stigende affaldsproblemer, et truet miljø og voksende ulighed blandt jordens befolkning udfordrer designere til at finde nye veje og tænke på nye måder at udforme produkter på (…)”

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Sådan lyder introduktionen til et af værkstedsforløbene på Designmuseum Danmark, hvor jeg var sidste uge med min 6.klasse. Vi havde valgt 2 ½ times undervisning og værksted med overskriften Bæredygtigt design.

Besøget indledtes med en rundvisning på museets permanente udstilling med fokus på materialer og bæredygtighed.

Bill.plastikudst.

Håndværk og design - fra værkstedet

Små ideer og fif til sløjdlærere om overskuelige måder at inddrage håndarbejde Eller enkle sløjdideer til håndarbejdslærerne. Shamirra Aisinger er uddannet med linjefag i både sløjd og håndarbejde i 2003. Hun underviser på Uglegårdsskolen i Solrød, hvor hun har været med til de allerførste forsøg med at skabe et nyt fag af sløjd og håndarbejde. I denne blog vil hun give inspiration videre fra de kurser hun tager, fortælle fra sine egne projekter, invitere kolleger til at fortælle om deres projekter og give enkle ideer videre fra hjemmeværkstedet.

Derefter var vi i værkstedet, hvor eleverne fik til opgave at lave en designmodel, som enten ville kunne gøre noget bedre eller være en nytænkning af noget allerede eksisterende. Hovedfokus var på stole, eftersom selve udstillingen har hovedvægt på stole. Med en masse forskellige materialer til rådighed var eleverne hurtigt i gang med arbejdet.

Bill.materialer

Der blev klippet, savet, bukket og limet, mere og mere hektisk som tiden gik.

Bill.sæt

Til slut lavede vi en mini-udstilling, og et par af eleverne blev bedt om at fortælle om deres idé og produkt.

Én elev havde lavet en trehjulet cykel til handicappede og gangbesværede. En sådan er jo allerede på markedet, men han havde forsøgt at lave den lidt mere ’funky’, så der blev talt om målgruppe og evt. markedsundersøgelser osv.

Bill.cykel

Én elev forklarede: ”Min stol er bæredygtig, fordi den er lavet af naturmaterialer”. Men den behøver jo ikke blive bæredygtig, blot fordi den er lavet af naturmaterialer. Hvis træet fx er eksotisk træ importeret fra regnskoven, er det ikke særlig bæredygtigt.

Bill.kørestol

Der er rigtig mange faktorer, der spiller ind, når man skal vurdere bæredygtighed. Råmaterialernes dyrkning og tilgængelighed, produktionen og spildprodukter fra denne, produktets levetid – og kan det repareres, hvis det går i stykker. Materialernes genanvendelighed eller forgængelighed i naturen osv.

En del designere er også begyndt at tænke i genbrug af eksisterende materialer. Der tales om ’upcycling’, hvor man tilfører ny værdi til ting, som ikke længere bliver brugt (som fx genbrugstøj, der sys om til haute couture).

Et interessant genbrugsobjekt i udstillingen var Nobody-stolen, lavet af plastikflasker. Se video fra museets hjemmeside om, hvordan den bliver lavet: http://designprocessen.dk/baeredygtigt/plastik-2/nobody-chair/

Alle elever havde en model med hjem efter besøget, men ikke alle var færdige, og vi kunne sagtens have brugt mere tid både på udstillingen og på værkstedet. Men der blev sat nogle tanker i gang, som vi kan arbejde videre med, når vi kommer hjem. Der ligger understøttende undervisningsmaterialer på museets hjemmeside. Teksterne er efter min mening for svære for 6. klasse at læse, men de er god inspiration for læreren at lave undervisningsforløb ud af.

Jeg tænker, at vores efterfølgende opgave skal lyde nogenlunde som følger:

”Medbring noget hjemmefra, som kan ’upcycle’s enten til en helt anden funktion eller til en tydelig forbedring af det eksisterende”.

På www.pinterest.com er der utallige ideer til ny brug af gamle ting, men en google-søgning på ’upcycling’ giver også rigtig mange sjove ideer. Hvis vi kan, tænker jeg, vi opretter en fælles pinterest-konto, hvor eleverne kan pinne ideer til deres projekter og hente inspiration fra hinandens pins. Alternativt må de printe og lave en fælles idétavle.

Bill.zebra

Bill.sofa