Håndværk og design - fra værkstedet

Blog

Fra skrot til skørt – et genbrugsprojekt

Som børn fandt min søster og jeg en gang i vores leg ind på den lokale genbrugsstation. Her opstøvede vi, til vores store jubel, et helt fort fyldt med indianere, cowboys og heste – hvilken fryd! Vi var ikke fattige - vi manglede ikke legetøj. Det spændende var selv at ”nedlægge byttet”.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Tingfinder-glæden er sidenhen blevet udvidet med triumfen ved at kunne reparere fundne ting, at forskønne dem eller at lave dem om til noget helt andet.

Under krigens ressourceknaphed var det prisværdigt for en husmoder at få det meste ud af det mindste; at gøre-selv, reparere og genbruge. I filmen Borte med Blæsten syr Scarlett O’Hara en kjole af gamle velourgardiner og i Matador syr Daniel modetøj til sin søster af gamle plaider og Agnes maler gamle bakker om til nye.

Nu til dags er det ikke umiddelbart økonomi og mangel på ressourcer, der er det vægtigste argument for at genbruge, men derimod overforbrug med dertil hørende forurening ved såvel produktion som bortskaffelse.

Håndværk og design - fra værkstedet

Små ideer og fif til sløjdlærere om overskuelige måder at inddrage håndarbejde Eller enkle sløjdideer til håndarbejdslærerne. Shamirra Aisinger er uddannet med linjefag i både sløjd og håndarbejde i 2003. Hun underviser på Uglegårdsskolen i Solrød, hvor hun har været med til de allerførste forsøg med at skabe et nyt fag af sløjd og håndarbejde. I denne blog vil hun give inspiration videre fra de kurser hun tager, fortælle fra sine egne projekter, invitere kolleger til at fortælle om deres projekter og give enkle ideer videre fra hjemmeværkstedet.

Det er ikke lige så interessant at sy et tæppe eller et gardin om til en kjole eller trævle en sweater op for at strikke en ny. Men at redde en ting fra storskrald og ved hjælp af sin fantasi få den til at indgå i en ny og gerne overraskende sammenhæng er interessant. Upcycling er blevet et smart begreb indenfor mode og design.

Min håndarbejdskollega og jeg laver nu og resten af året et projekt i årgangens PMK-timer (praktisk-musisk-kreativ), der fokuserer på upcycling – altså at eleverne medbringer kasserede ting hjemmefra, som de så laver om til noget nyt.

Mit eget storskrald har den seneste tid budt på bøger og dukker. Her er nogle af de ting, jeg har fået ud af dem, og som jeg har haft med som inspiration. Senere håber jeg at kunne vise en masse spændende ting, som eleverne selv har fundet på, men så langt er vi ikke endnu.

Hemmelig opbevaring

Bill2.hemmeligrum

Først vikles køkkenfilm omkring bogens omslag og de første par sider. Herefter smøres en vandig blanding af trælim med pensel på alle bogsidernes kanter. Bogen tørrer under kraftigt pres.

Næste trin er at tegne det hemmelige hul op på de sammenlimede sider. Man kan bare lave et firkantet hul, eller man kan lave et hul der passer præcis til den ting, man har tænkt sig at gemme i bogen.

Hullet kan skæres ud med en hobbykniv, men det tager for lang tid for min tålmodighed. Jeg borede hul i de fire hjørner og skar bogen på dekupørsaven. Husk sug – det støver absurd meget, og med gamle bøger er det klamt, gammelt støv.

Hullet kan evt. slibes let med sandpapir, før der smøres lim på indersiden af hullet. Bagsiden af omslaget limes også sammen med siderne nu, mens filmen bliver på den forreste del af omslaget. Lad tørre under pres.

Når limen er tør, har man en hemmelig æske. Æsken kan beklædes indvendig med stof eller lignende. Skal den kunne stå i bogreolen, kan man evt. lime et bånd på indersiden af henholdsvis forreste omslag og de sammenlimede sider, som kan bindes, så æsken holdes lukket.

Raritetsæske eller billedramme

Samme fremgangsmåde som ved den hemmelige opbevaring bortset fra, at alle bogens sider limes sammen. Forsiden af bogen skæres ud sammen med de sammenlimede sider. Hullet placeres, så det ser pænt ud fra forsiden af bogen.

I de forreste sider skæres med hobbykniv cirka en halv cm større hul så langt ned som tykkelsen på en acrylplade eller et stykke glas. Jeg har brugt acryl, som jeg saver ud på dekupørsaven.

Bill3.dukkevedbog

Igen smøres lim på indersiden af hullet og bagsiden fastlimes ligesom ved æsken. Skal den fungere som en ramme, kan den lukkes med et bånd eller en skrue. Min er limet sammen med limpistol, da den skal være en fast ’installation’.

Bill4.færdigdukkebog

Indholdet

Til indholdet har jeg brugt en lille dukke, som jeg har malet med acrylmaling. På indersiden af bogens hul har jeg limet nodepapir og malet det over med tynd grå maling og lidt guld for at patinere. Vingerne er nogen jeg har lavet for længe siden, og så har jeg limet nogle perler rundt langs kanten.

Barbieøreringe

Til de her øreringe har jeg savet hænderne af en Barbiedukke og boret hul gennem håndleddet med et 1,5mm bor. Herefter har jeg brugt 1mm sølvtråd, som jeg har stukket gennem hullet, viklet omkring håndleddet og til sidst lavet en løkke (se tegningen). I 8mm halvhård sølvtråd har jeg bukket et par ørehængere til dem.

Bill5.øreringedele

Barbiebroche

Ansigtet har jeg savet ud i en cirkel med en smykkesav. Med limpistol har jeg limet det fast i et lille metallåg og limet nogle similisten rundt om. På bagsiden limes en brochenål.

Bill6.ansigtsbroche

Babylampe – eller…

Til lampen har jeg hevet hovedet af en babydukke. Herefter har jeg med en hobbykniv skåret øjnene ud af hulerne. Foden er en del af en gammel lampe. Heri har jeg monteret en lille fatning med en ovnpære købt i Brugsen. Den er så lille, at den kan være i dukkehovedet.

Bill7.lampe

Der er ikke nødvendigvis så mange traditionelle håndværksmæssige teknikker i spil her. Det kan selvfølgelig styres mere eller mindre ud fra de materialer, eleverne stilles til rådighed. Hvis man vil, kan man begrænse opgaven til fx genbrug af paller eller jeans eller hvad man nu kan skaffe mange af, og som opfylder de krav, man ønsker opgaven skal opfylde. Opgaven, som vi har stillet den, er mere en opgave i fantasi, eksperimenteren og så selvfølgelig et ønske om at øge elevernes bevidsthed omkring ressourceforbrug og tings levetid/bæredygtighed.

www.pinterest.com ligger der bjerge af ideer til genbrugsprojekter. Med eleverne har vi søgt på ’upcycle’ og så den ting, de har med. Fx ’upcycled jeans’ eller ’upcycled books’.