Håndværk og design - fra værkstedet

Blog

Knivskæfter og læderskeder – 5.kl - Håndværk & Design

I dette skoleår har skolebestyrelsen for første gang i mine 11 år på Uglegårdsskolen givet lov til at vi kan lave knive i sløjd. Projektet er del af vores Håndværk og Design-samarbejde.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Før elevforløbet har vi mødtes tre gange, alle involverede lærere på 5. årgang. Første gang i billedkunst for at lave moodboards. Anden gang i sløjd for at lave knivskæfter. Og sidst i håndarbejde for at sy læderskeder til knivene.

Dette har vi gjort med henblik på, at vi ikke bare skal være sløjdlæreren i sløjdværkstedet og håndarbejdslæreren i håndarbejdslokalet, men at vi skal lære hinandens arbejdsområder at kende, så vi begge kan være nyttige i begge værksteder.

Her er en beskrivelse af forløbet med eleverne:

Håndværk og design - fra værkstedet

Små ideer og fif til sløjdlærere om overskuelige måder at inddrage håndarbejde Eller enkle sløjdideer til håndarbejdslærerne. Shamirra Aisinger er uddannet med linjefag i både sløjd og håndarbejde i 2003. Hun underviser på Uglegårdsskolen i Solrød, hvor hun har været med til de allerførste forsøg med at skabe et nyt fag af sløjd og håndarbejde. I denne blog vil hun give inspiration videre fra de kurser hun tager, fortælle fra sine egne projekter, invitere kolleger til at fortælle om deres projekter og give enkle ideer videre fra hjemmeværkstedet.

MOODBOARD

Vi startede projektet med at lave moodboard med eleverne. Der var indkøbt grå kardus i både A4 til tegninger og A3 som baggrund. Derudover har vi samlet en masse blade og magasiner og reserveret computere.

Opgaven til eleverne:

Tegn et skæfte og en skede til din kniv, som skal afspejle, hvad kniven skal bruges til. Funktionen/stemningen skal desuden fremgå af billeder og udklip på moodboardet.  

Knivsbladet blev tegnet over på papir, så de kunne tegne skæftet ud fra det.

Begrænsninger

Funktionen må nødvendigvis enten blive lidt søgt eller være fri fantasi, da der for det første er grænser for, hvor eleverne rent faktisk må medbringe deres kniv, og fordi alle knivsbladene er ens (og altså ikke specialiserede til forskellige formål). Vi valgte fantasivejen, hvilket betyder, at vi har knive til hajfiskeri og dragekamp sammen med frugtknive og haveknive.

Bill.2elevmoodboard5

Vi brugte 2x2 lektioner på at lave moodboards.

SKÆFTER

Vi har købt noget forskelligt træ til skæfterne, bl.a. noget amerikansk valnød, som Linå havde på tilbud og forskelligt andet specialtræ. Træet er rigtig flot i sig selv, hvis det bliver ordentligt forarbejdet, så vi blev enige om at sætte den begrænsning, at skæfterne ikke må males. Skal de dekoreres, må det blive ved udskæringer. Farverne må de lege med på læderskeden.

Knivsbladene, vi har valgt at bruge, er de billigste fra Hanghøi knive (25kr pr.stk.)

Lærerforberedelse til skæfterne

Det træ, vi har købt, er blandede klodser. De fleste er cirka 4x4cm og varierende længde. 4x4 passer meget godt til knivskæfter. Jeg har valgt på forhånd at save klodserne igennem på langs på rundsaven, og samle dem med et stykke malertape, så årerne passer. Jeg synes, det er for tidskrævende, for upræcist og for frustrationsskabende, hvis eleverne selv skal save dem igennem – og efterfølgende rette uundgåelige skævheder op. Det er ikke langssavning i hårde (og dyre) trætyper, der er læringsmålet i denne opgave. I øvrigt er eleverne forholdsvis nye i sløjdlokalet på 5. klassetrin.

Bill3.knivsblad

Knivskæfter - første oplæg i klassen

Jeg har en træklods, knivsblad, blyant, stemmejern, træhammer med over i klassen for en fælles opstart. Jeg synes, de lytter bedre i klassen, hvor de sidder på deres stole, og jeg har en stor tavle at tegne på. I øvrigt sikrer det også, at begge lærere ved præcis, hvad vi skal, og hvad vi skal være opmærksomme på, når vi går i gang med arbejdet i sløjdværkstedet.

Information før vi går i værkstedet:

·        Der skal tegnes en trekant henover samlingen på træklodsen, før tapen tages af, så man ved, hvordan klodsen skal samles efter udstemning

·        Anglen tegnes over på indersiden af det ene af stykkerne – er der forskel på tykkelsen, tegnes den på det tykkeste stykke. (Hvis jeg selv skulle lave den, ville jeg stemme ud i begge stykker, så limningen kommer præcis i midten, men det andet er nemmere for eleverne, og limningen er næsten ikke til at se, når kniven er færdig.)

·        Hullet stemmes ud med et smalt stemmejern i årernes retning. Brug ikke kræfter! – træet er ikke tykt, og det kan nemt flække eller hullet kan blive for dybt, og det ser ikke pænt ud.

·        De to stykker skal kunne samles tæt omkring anglen, uden at noget vipper, og uden man kan se lys igennem. ”Spørg ikke, om det er godt nok, hvis ikke ovenstående er i orden!”

I værkstedet

Når de har stemmet ud til anglen, limer læreren stykkerne sammen for dem, da vi bruger Araldit, og det må eleverne ikke selv bruge. Knivsbladene tapes ind i malertape, så vi ikke får hullede fingre.

Det er hensigtsmæssigt, hvis alle elever kan blive færdige med at stemme ud og få limet på en gang, da skæftet herefter skal tørre i spænd indtil næste gang. Vi har sørget for at have nogle små ekstraopgaver, de kunne lave i ventetiden. De fleste blev færdige på 2 lektioner, andre har brugt 3-4.

Bill.4knivskæfter i gang15

Knivskæfter – andet oplæg

Eleverne skal nu til at forme deres skæfter.

Information før vi går i værkstedet:

·        Der er en logisk rækkefølge i værktøjer, når man skal fjerne materiale. Saven fjerner meget materiale, filen runder og former, sandpapiret gør træet blødt som en babynumse (i makkerpar med tålmodighed selvfølgelig). De skal ikke begynde at slibe, før skæftet har den helt rigtig facon i forhold til deres tegning.

Vi tager deres moodboards med over i sløjd, så de hele tiden har dem at kigge efter. Tegningen af deres skæfte tegnes over på deres limede træskæfte og de går nu i gang med at forme skæfterne. Nogle elever er selvfølgelig hurtigere end andre. De, der har sværest ved det, får hjælp af lærerne til at save det grove ud på dekupørsaven eller slibe lidt af faconen på rondelsliberen. Jeg hjælper selvfølgelig også, hvis der er specielt komplicerede faconer. Vi har ikke sat nogen begrænsninger i forhold til formen, andet end at man skal kunne holde den i hånden forholdsvist komfortabelt, og der skal være en vis godstykkelse, så træet ikke knækker.

Skæfterne godkendes ikke før, der ikke er nogen som helst spor efter værktøj. Den kniv, jeg har lavet som model, er slebet ret pænt. Min kollega er perfektionist, så hendes kniv er nærmest sygeligt velslebet, så eleverne har både set og mærket, hvad de kan opnå ved lidt ekstra ’flid’.

Når skæfterne er færdige, får de linolie.

Skæfterne har taget cirka 7 gange 2 lektioner.

Bill.5hjertekniv9

KNIVSKEDER

Efterhånden som eleverne er blevet færdige med skæfterne, er vi gået i gang med at forme læderskederne.

Vi har været så heldige at modtage en hel sækfuld læderrester i forskellige farver fra en forælder. Vi har valgt at vådforme skeden, selvom det ikke er det korrekte læder til det.

Arbejdsgang læderskeder - vådformning

·        Et stykke læder lægges i blød i vand cirka 10min (hvis det er det rigtige læder til vådformning, skal det nok blødes op i længere tid)

·        Kniven pakkes ind i plast med malertape omkring for at beskytte træskæftet

·        Det gennemblødte læder sømmes fast til en affaldstræplade i den ene side for at holde det på plads

·        Læderet trækkes nu tæt omkring kniven, mens der sømmes nogle søm i langs kanten til at holde læderet fast mens det tørrer

·        Nu skal læderet tørre indtil næste gang

Vi har lavet to forskellige typer skeder. Den ene er lavet af ét stykke, som trækkes omkring kniven og sys i den ene side. Det giver mindre arbejde.

Den anden type er lavet af et understykke og et overstykke, som sys sammen hele vejen rundt. Det er nemmere at få en pæn form, og nogen har valgt to forskellige farver læder til over- og underdel.

Bill.6skeder2

Når læderet er tørt

·        Sømmene hives ud og skeden limes sammen med kontaktlim. Det gør læreren. Grunden til, at vi limer den sammen er, at det er nemmere for eleven at holde styr på, når der skal laves syhuller.

·        Med en syl prikkes huller til sytråden med 3-4mm mellemrum – der ligger et stykke kork under, når man prikker huller

·        De to stykker sys sammen med vokset hørtråd. Der trækkes en nål i hver ende af tråden, så der kan sys samtidig fra begge sider.

Skederne kan afsluttes på forskellige måder. Nogle elever har blot bundet en lædersnøre i, andre har skåret hul i, så den kan trækkes over et bælte.

(Der er flere fine Youtube film om lædersyning og læderskeder. Denne viser ret enkelt, hvordan man syr læderet:

https://www.youtube.com/watch?v=YE_hTVloTRo )

Bill.7færdig10

De færdige knive

Knivene bliver på skolen så længe eleverne har sløjd. I slutningen af 6.klasse kan knivene hentes af forældrene på kontoret sammen med en skrivelse om reglerne for håndtering af kniv. Herefter er elevernes korrekte brug af kniven forældrenes ansvar. 

Bill.8færdig17