Håndværk og design - fra værkstedet

Blog

Kunne sløjd ligeså godt samarbejde med matematik?

Jeg forestiller mig, at der sidder en del både sløjd- og håndarbejdslærere rundt omkring i landet og er utrygge ved, hvor de skal finde deres egen plads i det her nye fag.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På vores skole er vi så privilegerede, at vi har én sløjdlærer, som også er uddannet i håndarbejde, to håndarbejdslærere, som også har taget sløjduddannelsen og en materiel design-uddannet, som underviser i både sløjd og håndarbejde. Men vi har også håndarbejdslærere, som er helt uvant med sløjd, og ikke spor trygge ved, hvad det nye fag kommer til at betyde for dem.

I erkendelse af, at det nye fag er lige om hjørnet, og der ikke umiddelbart er udsigt til grundige efteruddannelseskurser til alle sløjd- og håndarbejdslærere, blev vi på vores sidste planlægningsmøde enige om, at vejen frem her i starten må være, at vi laver så meget som muligt sammen i stedet for i hvert vores værksted med hver vores arbejdsområde. På den måde kan vi efterhånden lære hinandens fag at kende og blive mere trygge ved det.

Jeg tror generelt, at man er mest tilbøjelig til at arbejde tværfagligt med fag, man selv har som linjefag, eller som man på anden måde kender til. Jeg har både sløjd og håndarbejde fra seminariet, fra dengang hvor de stadig var hele fag på linje med fx engelsk og dansk (som er mine to andre linjefag). For mig er det naturligt at lave tværfagligt samarbejde med håndarbejde - og engelsk - men selvom jeg har kunnet se det oplagte i samarbejde med matematik, natur/teknik, idræt har jeg ikke gjort det, da min egen viden indenfor de fag er begrænset. Og hvis det var et af de fag, vi skulle ”tvinges” til at arbejde sammen med, ville jeg også føle mig lidt utryg.

Håndværk og design - fra værkstedet

Små ideer og fif til sløjdlærere om overskuelige måder at inddrage håndarbejde Eller enkle sløjdideer til håndarbejdslærerne. Shamirra Aisinger er uddannet med linjefag i både sløjd og håndarbejde i 2003. Hun underviser på Uglegårdsskolen i Solrød, hvor hun har været med til de allerførste forsøg med at skabe et nyt fag af sløjd og håndarbejde. I denne blog vil hun give inspiration videre fra de kurser hun tager, fortælle fra sine egne projekter, invitere kolleger til at fortælle om deres projekter og give enkle ideer videre fra hjemmeværkstedet.

En anden ting er, at jeg stadig ikke helt kan se det dybere formål med ’sammenlægningsprojektet’. Jeg har deltaget i ministeriets forsøg med det nye fag og været med til evalueringsdagene i ministeriet. Jeg synes endnu ikke, jeg har set projekter, som markerer et nyt fag. Jeg har derimod set en masse flotte og spændende projekter, som er foregået i et tværfagligt samarbejde mellem sløjd- og håndarbejdslæreren, fortrinsvis i to lokaler. Men det samarbejde kunne vi også have lavet uden at røre ved de to fag.

Og tænk hvilke spændende projekter der kunne have kommet frem, hvis der havde været det samme fokus på samarbejde mellem sløjd og nogle af skolens andre fag, fx matematik eller natur/teknik. Her ligger nogle helt oplagte muligheder for samarbejde med sløjd, som jeg ved en del sløjdlærere allerede benytter sig af. Men vil den slags samarbejde stadig være ligeså oplagt med det nye fag?

Før sidste skoleår satte vi sløjdlærere os sammen og besluttede os for at få de andre fag med ind i vores årsplan. Mit eget personlige mål var at udfordre mig selv i forhold til også at bevæge mig ind over fagområder, som jeg er fremmed overfor. På samme måde som en del håndarbejds- og sløjdlærere vil blive udfordret i den kommende tid. For mange sløjdlærere vil der ikke været noget nyt i det – hverken det tværfaglige samarbejde eller de projekter, vi har valgt at lave. I kan så vælge at kigge videre med et overbærende smil.

Her er hvad vi har lavet i 5. klasse sidste år, og hvad vi er i gang med i år i 6. klasse:

5. klasse (sidste skoleår)

Vikingetiden – sløjd, historie, håndarbejde, idræt, hjemkundskab

Første halvår af 5. klasse lavede vi et samarbejde om vikingetiden. Historielæreren stod for størstedelen af teorien omkring vikingetiden. I sløjd og håndarbejde slyngede vi bælter, syede kofter og lavede fibulaer (brocher), fulgt op af teori omkring farvning af garn og stof, smykkers betydning osv. Projektet sluttedes af i en flexuge, hvor hele teamet var med. Vi var på tur på vikingeskibsmuseet i Roskilde, bagte fladbrød over bål, kærnede smør, spillede vikingespil og legede kamplege med idrætslærerne.

Forældrerådet valgte desuden at lave et arrangement udenfor skoletid med vikingetema, hvor alle eleverne bl.a. fik tildelt oprindelige vikingenavne.

Der findes masser af information om vikinger og vikingerelaterede aktiviteter på nettet, men vi hentede de fleste ideer fra bogen ”En vikingemarkedsplads, ideer til historiske værkstedsaktiviteter, tværfaglige emner og temadage”.

Bill.skibogfibula

Dukker – sløjd, håndarbejde, engelsk, PMK

Andet halvår lavede vi stangdukker i et samarbejde mellem håndarbejde, sløjd og efterfølgende engelsk. Håndarbejde filtede dukkehoveder, sløjd lavede kroppene i træ, håndarbejde syede kjortler. Engelsk har lavet dukkefilm. Vi har desuden i år i 6. klasse fået to ugentlige PMK-timer (Praktisk-Musisk-Kreativ) i teamet, hvor vi bruger dukkerne til film og teater. (Dukkerne er beskrevet i et tidligere blogindlæg http://folkeskolen.dk/536726/stangdukker---paa-vej-mod-haandvaerk--design)

Bill. Dukke

6. klasse (dette skoleår)

Boomeranger – sløjd, natur/teknik, engelsk

Første projekt i 6. klasse er boomeranger, tænkt som et samarbejde mellem sløjd, natur/teknik og engelsk. Eleverne er i engelsk blevet introduceret til Australiens oprindelige befolkning, deres kultur og levevis og deres kunst. Dette som optakt til sløjdforløbet med boomeranger.  Natur/teknik kommer ind over i forklaringen af udformningen af boomerangen – hvad gør at den kan flyve – og komme tilbage? Og hvordan skal den kastes for at komme til at flyve? Til slut skal vi ud og afprøve dem på skolens boldbaner.

(Nærmere beskrivelse vil følge i et kommende blogindlæg, når vi er færdige med projektet. I det nye Sløjdblad nr. 3, nov. 2013 er der også en interessant artikel om boomeranger)

Bill.boomerang

Insektbo – sløjd, natur/teknik, matematik

Næste projekt er Insektbo, i samarbejde med natur/teknik og matematik. I matematik lærer de at lave arbejdstegninger, isometrisk tegning, perspektivtegning, som de skal bruge som optakt til, at de skal lave deres insektbo. Efter at de har tegnet det, skal de først ’bygge’ det i pap. Det foregår i 3-mandsgrupper, så der skal noget samarbejde til. Natur og Teknik lærer dem om insekter og deres levevis og tager i skoven med dem for at finde materialer til insektboet. Til slut forestiller vi os, at deres insektbo kan hænge rundt omkring på skolen og SFO’en, så eleverne kan holde øje med, om de bliver beboet.

(Nærmere beskrivelse følger i kommende blogindlæg. Find mere om insektboer på nettet bl.a. her – hvor billedet af det færdige bo også stammer fra: http://www.bolius.dk/alt-om/goer-det-selv/artikel/byg-dit-eget-insekthotel-i-haven/)

Bill. insektbo

Jeg synes, samarbejdet med de andre lærere og fag giver noget særligt, både til os som lærere, men også for elevernes oplevelse af sammenhæng mellem fagene. Jeg kunne godt tænke mig at høre om flere af den slags tværfaglige projekter, så skriv gerne i kommentarfeltet herunder med jeres ideer/projekter.