Håndværk og design - fra værkstedet

Blog

Håndværk-Designundervisning i klasselokalet

Der er gået lang tid siden sidste indlæg herfra. Jeg kunne sige, det var fordi, jeg har haft travlt. Det har vi vist alle haft efter reformen. Men det er ikke den fulde sandhed. Aller mest har jeg været ærgerlig. Tre uger før vinterferien fik vi at vide, at vi skulle tømme vores sløjd- og håndarbejdslokale.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lokalerne skal bruges til de store klasser i forbindelse med sammenlægningen med naboskolen. Vi får nye lokaler – i en bygning nede ved parkeringspladsen. Vores nye lokaler vil være færdige efter sommerferien.

Bottomline: Undervisning i klasselokalet resten af året!

En ualmindelig træls besked at få på så mange planer.

Håndværk og design - fra værkstedet

Små ideer og fif til sløjdlærere om overskuelige måder at inddrage håndarbejde Eller enkle sløjdideer til håndarbejdslærerne. Shamirra Aisinger er uddannet med linjefag i både sløjd og håndarbejde i 2003. Hun underviser på Uglegårdsskolen i Solrød, hvor hun har været med til de allerførste forsøg med at skabe et nyt fag af sløjd og håndarbejde. I denne blog vil hun give inspiration videre fra de kurser hun tager, fortælle fra sine egne projekter, invitere kolleger til at fortælle om deres projekter og give enkle ideer videre fra hjemmeværkstedet.

Vores årsplan – ud til højre med den.

Værktøj, maskiner og materialer er pakket i containere, indtil vi får de nye lokaler. Vi har fået tildelt et lille bi-lokale til at placere materialekasser og småværktøj.

Tre uger til at forberede en helt anden undervisning, og pakke hvad vi kan forestille os, vi vil få brug for af materialer og værktøj, som ikke fylder for meget.

De projekter, vi var i gang med, har vi ikke kunnet færdiggøre uden lokale og maskiner, til stor frustration for eleverne. Vi udtænkte fem nye projekter, som vi tænkte, vi kunne lave uden maskiner, uden udsugning, uden høvlebænke og med begrænset plads.

Nedenfor er de ”kasser”, vi har pakket til vores undervisning resten af året.

Strikkebræt

Luffar – forskelligt trådarbejde

Smykker af tråd, acryl, metalplade osv.

Læder – mindre punge, smykker og andet

Snitte – når vejret er til det, knager, smørknive osv.

Hækle - nøglering

Skåle af polyreb og plastposer

Et par af dem vil jeg lave blogindlæg om i den kommende tid. Men her vil jeg starte med at fortælle om strikkebrættet, som var det første, vi lavede med 5. klasserne.

Strikkebrættet

Jeg var i Mexico henover julen, og her er de mestre i at lave alt muligt håndarbejde, som de kan tjene lidt penge på. På markederne sad mange kvinder og børn og strikkede tørklæder på et bræt med søm i. Herhjemme kan de købes i Panduro, støbt i plastik, under navnet Quick Knit. I Mexico var de lavet af mdf og søm.

Da vi fik at vide, at vi skulle undvære vores lokaler, brugte 5. klasserne de sidste timer på at lave strikkebræt, som de efterfølgende har brugt til at strikke tørklæder.

Sådan har vi lavet strikkebrættet

Til selve strikkebrættet har vi på rundsaven savet nogle længder mdf; tykkelse 12mm, bredde ca. 5cm. Længden bestemmes af, hvor bredt de vil have deres tørklæde. De fleste har savet dem cirka 25-27cm lange. Der saves et hul i midten på 1,5cm i midten. På min egen har jeg boret hul og sat dekupørsavsklingen ind i hullet og savet midterhullet ud. Vi havde lidt travlt, så eleverne har bare savet ind fra enden og limet bagefter.

Kanterne skal slibes bløde og runde.

Herefter sømmes søm med ordentlige hoveder i lidt forskudt fra hinanden og med cirka 15mm mellemrum. Sømmene skal rage 15-20mm op, helst lige langt alle sammen og så lige som muligt.

2Quick knit

Sådan har vi strikket tørklædet:

Til et halstørklæde skal man bruge 2-3 nøgler garn. Vi købte noget virkelig billigt acrylgarn, som er så tyndt, at vi var nødt til at lægge det dobbelt. For at kunne skelne maskerne fra hinanden, er det nemmest, hvis de bruger to forskellige farver.

Man starter med en løkke, som sættes på det første søm. Herefter snos garnet i ottetaller fra side til side. Det er en god ide at sætte en finger på undervejs, for slipper man, ryger hele rækken op igen. Efter første række presses løkkerne ned i bunden, og man snor tilbage samme vej. Når der er to løkker på hvert søm (undtagen det sidste fra første omgang), løftes den nederste løkke over den øverste og af hele vejen rundt. Så er man klar til en ny omgang.

3Quickknit strik

4strik

Se nedenstående Youtube videovejledning til at sætte tråden op og strikke tørklædet. I slutningen af videoen vises også, hvordan man slutter tørklædet af.

https://www.youtube.com/watch?x-yt-ts=1422579428&v=prz7xum6Wo4&x-yt-cl=85114404&feature=player_detailpage

Man kan købe noget specielt værktøj til at løfte løkkerne over med. Jeg har lavet nogle af gamle skruetrækkere, som jeg har slebet spidse i enden og bøjet lidt. Man kan også bruge tynde hæklenåle.

Frynser på halstørklædet:

Klip et antal snore på cirka 25cm. Der skal bruges 2-3 snore til hver frynse.

Brug en lille hæklenål til at sætte dem på.

Buk trådene på midten

Stik hæklenålen igennem en maske for enden af halstørklædet.

Træk midten af trådene halvvejs gennem masken, så der er en løkke på den ene side, og enderne på den anden side

Stik fingrene gennem løkken og træk enderne af trådene gennem løkken

Træk enderne hele vejen ud, så der dannes en fryns

5Frynsebill.

Det er ikke en designopgave den her – selvom Benjamin fra 5. klasse alligevel formåede at få malet sit strikkebræt i samme farve som garnet, så det ser godt ud, mens han strikker…

Men den vil være fin som vikaropgave eller som mellemopgave – og altså også hvis man skal undervise uden faglokale.

6Benjamins quick knit