Håndværk og design - fra værkstedet

Blog

Snitte med 5. kl. – Håndværk/Design uden lokale

Som nævnt i mit seneste blogindlæg har vi intet lokale indtil sommerferien. Nu da vejret – lejlighedsvist – er blevet til det, er det oplagt at finde snitteknivene frem og gå udendørs.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den første dag, vi snittede, var det ikke forberedt, det var bare pludselig fantastisk vejr. Vi gik ned i Labyrinten, en vildt bevokset del af vores udearealer, og savede nogle grene med sidegrene til at lave knager af. Det forekom en fin opgave for eleverne at blive fortrolige med kniven og reglerne for arbejde med kniv.

Knagerne er lavet ved at save en gren af over og under en sidegren, snitte den flad på bagsiden og forme enderne. Herefter har vi boret huller i, så den kan hænges op, og nogle af eleverne har malet deres.

Bill2.tegning af knage

Håndværk og design - fra værkstedet

Små ideer og fif til sløjdlærere om overskuelige måder at inddrage håndarbejde Eller enkle sløjdideer til håndarbejdslærerne. Shamirra Aisinger er uddannet med linjefag i både sløjd og håndarbejde i 2003. Hun underviser på Uglegårdsskolen i Solrød, hvor hun har været med til de allerførste forsøg med at skabe et nyt fag af sløjd og håndarbejde. I denne blog vil hun give inspiration videre fra de kurser hun tager, fortælle fra sine egne projekter, invitere kolleger til at fortælle om deres projekter og give enkle ideer videre fra hjemmeværkstedet.

Bill3.knager

Til næste opgave havde vi fået nogle små birkestammer, så vi kunne lave en smørkniv. Her kan eleverne ud over at snitte prøve at save og flække større stykker træ. Flækningen er en fest i sig selv. Og en god samarbejdsøvelse oveni hatten.

Bill4.save

Bill5.flække

Jeg har selvfølgelig selv snittet et par smørknive først, så de har en ide om, hvor de er på vej hen.  Vi tegnede kniven over på træet og så gik de ud og snittede. Lige ud ad landevejen…

En del af eleverne blev dog så grebet af at snitte, at når de endelig kom for at få hjælp eller spørge, om det var godt nok, var det nærmest kun en syl, der var tilbage.

Bill6.sylekniv

Næste gang brugte jeg lidt mere tid på at forklare knivens retning i forhold til årerne og forskellige greb med kniven, fx når man skal snitte buen mellem skær og håndtag. Det er ofte her, det går galt.

Bill7.snitteretning kniv

Sidste faste opgave er, at de skal lave hver et dyr. Fantasi eller virkeligt må de selv bestemme. I Frank Egholms ”Den Store Snittebog” er der flere eksempler på fugle og andre dyr, som er snittet direkte ud af et grenstykke med sidegrene. I bogen er grenen tegnet med dyret ’indeni’, så det er nemt at se, hvordan den er lavet. Tanken er, at dyrene skal monteres på et langt bræt, som sættes fast i vindueskarmen i klassen. Men mere om det i næste indlæg.