Håndværk og design - fra værkstedet

Blog

Fængende fjernundervisning - Pokemon i HD

En underlig tid med fjernundervisning, håndværk og design og en idébank som er ved at være opbrugt. For hvad skal man finde på, som stadig giver mening for eleverne? Og for læreren?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

- indlæg i samarbejde med min kollega og samarbejdspartner i Håndværk og Design, Cilla Marie Christiansen

Diverse facebook-grupper for undervisere bugner af undervisningsforløb, netop henvendt til hjemmeskole. Det kan være en fordel at dykke ned i den online bank og muligvis tilpasse forløbene, så det passer til ens klasser. Vi har fundet og taget udgangspunkt i et forløb om Pokémon, som er et fænomen mange elever kender til. De fleste elsker det, andre overlever.

Forløbet er delt op i 4 opgaver:

Håndværk og design - fra værkstedet

Små ideer og fif til sløjdlærere om overskuelige måder at inddrage håndarbejde Eller enkle sløjdideer til håndarbejdslærerne. Shamirra Aisinger er uddannet med linjefag i både sløjd og håndarbejde i 2003. Hun underviser på Uglegårdsskolen i Solrød, hvor hun har været med til de allerførste forsøg med at skabe et nyt fag af sløjd og håndarbejde. I denne blog vil hun give inspiration videre fra de kurser hun tager, fortælle fra sine egne projekter, invitere kolleger til at fortælle om deres projekter og give enkle ideer videre fra hjemmeværkstedet.

Undersøg forskellige pokemontyper,

Lav dig selv som pokémon

Design 3 pokémons

Byg din egen pokémon

Klude, elastikker, solbriller og et andenæb

Som første led i undervisningen, ser vi et afsnit af serien omkring Pokémon. Her bliver vi indviet i universet omkring Pokémon, og vi bliver introduceret til flere forskellige “typer” af Pokémon. Pokémonerne har forskellige farver og kendetegn, alt efter hvilken type de er. Eleverne skal undersøge typerne: vand, ild og græs. Hvilke farver har de? Kendetegn? Styrker? Svagheder?

Næste opgave bliver mere personlig. Her skal eleverne opfinde dem selv som Pokémon. Hvordan ser jeg ud som Pokémon? Hvilke kendetegn har jeg? Hvad er mine pokémon-jeg’s styrker? Svagheder? Hvad er mit Pokémon-navn?

Pringles og opvaskesvampe

Eleverne skal herefter vælge en specifik type, som de vil arbejde med. Når de har valgt en type, skal de designe 3 forskellige pokémons. Det kan godt være svært at finde på, så man kan altid kigge i online databasen over alle pokémons. Det er jo tilladt at få inspiration.

Når de 3 designs er lavet, skal de vælge den pokémon, som de synes er den bedste. De skal overveje, hvorfor det netop er den, som de har valgt. Er det den der er flottest? Har flest farver? Er sejest? 

Kiwi og blyanter

De får frit spil til efterfølgende at bygge pokémonen. De skal gå på jagt i hjemmet efter byggematerialer - alt kan bruges. 

Honningbøtte, papir og sølvpapir

Eleverne kløede på. Det kom der mange gode Pokémons ud af. Og med hensyn til materialer oplevede vi en imponerende kreativitet.

Sten, papir, piberenser og stofklud

Faxe Kondi flaske og spraymaling

Kabel, papir og tape (den hurtige version ;-))