BLOG
Empty article - Subtitle
Afgangsprøvekaos – to be continued?
Lærerne i de humanistiske fag har krav på en hurtig udmelding vedr. prøveformerne til maj-juni 2015.
Nu har vi prøvet det. I skoleårene 2013/2014 og 2014/2015 har det været muligt på forsøgsbasis at afvikle afgangsprøven på anderledes vis end den traditionelle ”træk-et-oplæg”-prøve.Ud over ”træk-prøven” har man enten kunnet tilbyde eleverne ”Prøve med selvvalgt problemstilling” eller ”Prøve med 24-timers forberedelse”.
Både i 2012/2013 og 2013/2014 dukkede muligheden for at anvende de alternative prøveformer først op et pænt stykke hen i skoleåret, og med en ganske kort frist for at tilmelde sig.
Nu står samfundsfagslæreren m.fl. igen i et planlægningsvakuum; bliver det muligt at tilbyde eleverne de nye prøveformer? De prøveformer, der kan komme i spil, har selvfølgelig stor betydning for tilrettelæggelsen af undervisningen.
Urimeligt! - et ord, der ligger snublende nær. Nu har forsøgsordningen kørt i næsten to år. Man har evaluering, den såkaldte Damvad-rapport: ”Evaluering af forsøg med folkeskolens prøver 2012-2013” - særlig kapitel 5 og 6 - hvor der er dokumentation vedr. fordele og ulemper samt beskrivelse af konsekvenserne ved at anvende disse former.
Men nej. Ikke en lyd har vi hørt vedr. skoleåret 2014/2015. Bliver forsøgsformerne ophøjet til reelle muligheder, eller var det så bare dét forsøg?
På CFU møder konsulenterne lærere, der søger rådgivning til deres årsplan. I samme forbindelse ønsker lærerne også at vide, hvilke(n) afgangsprøveform(er), de skal forvente at indrette sig på. Men der er ”intet nyt fra Vestfronten”.
Lad os nu få klar besked fra ministeriet: hvilke prøveformer kan vore elever vælge mellem til juni 2015.