BLOG

Empty article - Subtitle

Skolereform og læremiddelforsyning

Nye elementer i skolereformen stiller nye krav til læremidlerne

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

CFU'erne er din hovedleverandør, når du skal finde læremidler til dine Historie- og Samfundsfagsforløb uden for egen skole. CFU'erne bryster sig af, at materialerne på deres Udlånssamlingner afspejler den undervisning, der rent faktisk foregår ude på skolerne.

Men vi skriver snart august og en reform træder i kraft. En reform, hvor der kræves "bevægelse og motion", hvor et begreb "Understøttende Undervisning" skal finde sin plads. Hvordan er det lige med CFU'ernes læremidler, er de gearet til de nye tider?

Ser vi på undervisningen i Historie og Samfundsfag, så er det nok sin sag at få "bevægelse" til at fylde noget mere, ikke mindst i overbygningen for faget Histories vedkommende.

Nu er det så heldigvis sådan, at du kan være med til at præge Udlånssamlingerne. Fx kan alle undervisere i det nørrejyske via et link på UCN/CFU's hjemmeside fremsende ønsker til Udlånssamlingen; det sker via dette link: http://www.ucn.dk/Forside/CFU/Søg_og_bestil/Ønsker_til_udlånssamling.aspx .

Fire gange om året træffer et udvalg, bestående af repræsentanter for kommuner, friskoler, efter-/ungdomsskoler og ungdomsuddannelserne, så beslutning om, hvilke materialer, der anskaffes.

De sidste år har der været en del fokus på digitale læremidler og læremidler af "ikke-didaktisk" karakter. Måske ønskerne til den undervisning, der skal leveres efter reformens ikrafttræden skal være af en helt anden slags?

Nok sidder der på CFU'erne pædagogiske konsulenter indenfor de respektive fag, og selvom disse oftest er kombinationsansat med størstedelen af deres virke ude i en skolehverdag, så er det jo ikke sikkert, at netop de har de viise sten, når CFU'erne skal anskaffe supplerende læremidler til de krav og den (reform-)tid, der står og banker på.

Det er nu, du som praktiserende underviser kan få indflydelse. Gå i dialog med dit CFU og forhør dig om mulighederne for at få indflydelse og kom så på banen med dine idéer til læremidler, der kan være med til at opfylde intentionerne i skolereformen.

/Terkel Jessen Jensen