BLOG

Empty article - Subtitle

Færre røde streger på papiret - respons på elevtekster

Hvordan bliver man bedre til at skrive? Røde streger på papiret er ikke den bedste motivation til at kaste sig ud i nye skriveforsøg. Og måske lige så vigtigt: Hvordan bliver man bedre til at give brugbar respons?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skriv et essay ”om at komme videre”. Skriv en reportage fra en flygtningelejr. Skriv en kommentar til artiklen om unges brug af Snapchat.

Ovenstående er alle oplæg til en dansk aflevering i min 10.klasse. Genrerne er forskellige – men målet er det samme: at kunne udtrykke sig nuanceret med genrekendskab i dansk skriftlig fremstilling. Mine elever skriver i hver eneste dansktime – noteskrivning, artikler, en sammenhængende analyse, breve, debatindlæg osv. Hver 2.måned afleverer de en ”større” opgave, som ligner den opgave de stilles i dansk skriftlig fremstilling til prøven til sommer.

Vi øver os i at blive bedre til at skrive – korrekt, nuanceret og med genrekendskab. Men hvordan finder vi ud af om vi bliver bedre til alt det? Hvordan holder vi fast i en sproglig udvikling?

Jeg har afprøvet, evalueret og afprøvet igen – igen og igen og igen. Min respons til eleverne på deres skriftlige arbejde. Hvordan gør jeg det bedst? Efter mange forsøg er jeg endt med en meget simpel model, som på sin egen lille og simple facon giver eleverne et billede af, hvor de er nu og hvor de er på vej hen.

Hvad er jeg god til og vil bevare?

Hvad kan jeg udvikle og blive bedre til?

Skæve spørgsmål?

Det bedste ved den model er at jeg tvinges til at se det gode i deres tekst. Jeg kan godt have tendens til at læse elevers tekster med lidt for ”hårde øjne” – og bare pille det hele fra hinanden. Denne model får mig til at læse med positive briller – og bagefter med de konstruktive og forbedrende briller.

Og de skæve spørgsmål? Det er 1-2 spørgsmål der får eleven til at reflektere over egen tekst – fx:

Hvad er formålet med at skrive et essay?

Hvordan kan man layoute sin tekst, så det letter læsningen for modtageren?

Hvordan forholder man sig undrende til en problemstilling?

Jeg oplever at mine elever lytter til min respons – de vokser med selvtillid af den positive kritik og lytter til de velmenende råd - og næste gang de sætter sig til computeren for at skrive kan netop dét forhåbentligt hjælpe deres skriftlige udvikling på vej – uden for mange hak i tuden og med færre røde streger på papiret.