BLOG

Empty article - Subtitle

Digitale Patruljer

Hvordan bruger vi vores elever til at udvikle vores folkeskole? Læs mere her!

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I sidste indlæg skrev gav jeg mit syn på fremtidens folkeskolen. Nu vil jeg gerne give jer et par forslag til at komme på rette vej i forhold til IT i undervisningen.

For vi sidder lige nu i en tid, hvor IT fylder rigtig meget i vores hverdag og vigtigst af alt, i vores elevers hverdag. Især vores elever, er noget som man skal lægge mærke til, da man kan bruge den enorme viden og det store ’gåpåmod’ som eleverne har. Vores elever er det som jeg kalder Digitale Indfødte. Digitale Indfødte er børn som er født ind i den digitale tidsalder og som finder brugen af teknologi helt naturlig. De er ikke bange for at prøve noget nyt, og prøver hele tiden at finde nye teknologiske muligheder. De er nysgerrige og kan godt lide at afprøve nye programmer og materialer.

Derfor er det også oplagt at bruge vores elever i en krisetid som denne, til at forny vores IT-kundskaber uden at vi behøver at poste millioner af kroner i nye computere og lign. Vores elever er den største ressource som vi har og vi bruger dem ikke!
Der er dog nogle skoler som er begyndt at bruge dem. De har lavet nogle såkaldte Digitale Patruljer og det er disse digitale patruljer, som Danske Skoleelever vil sprede til resten af landet. Danske Skoleelever startede i 2011 projektet Digitale Patruljer og begyndte derved at sprede det gode initiativ, om digitale patruljer.

Digitale Patruljer er en samling af elever på en skole, som hjælper lærere og andre elever med programmer, computere, tablets og lign. Nogle elever bliver kaldt ud som supportere og andre bliver bedt om at hjælpe læreren med at finde et specifikt program til et emne i skolen og derefter introducere klassen for det.

Ved at bruge eleverne, tager man også ansvar væk fra læreren, som nu ikke behøver at bekymre sig om hvilke programmer eleverne skal bruge i næste time og læreren behøver ikke sætte sig ind mere end højest nødvendigt. Det skal eleverne nok klare for ham/hende. Læreren kan i stedet koncentrere sig om selve opgaven og fagligheden i undervisningen.

Du kan læse meget mere om Digitale Patruljer på digitalpatrulje.dk.