BLOG

Empty article - Subtitle

Fabrikation er næste generations IT

Fablab er en forkortelse for Fabrication Laboratorium. Århus, Vejle og Silkeborg har indgået et samarbejde omkring etablering af fablab's i folkeskoleregi

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Tak for stafetten, Kasper Koed. Det overordnede tema på næste møde i IT rådgivningsgruppen er: Visioner. Visioner er, for mig at se, altafgørende i den store forandringsproces, vi står midt i. En vision er uden for rækkevidde, men inden for synsvidde. Hvis jeg skal komme med et bud på en vision for folkeskolen, er jeg nødt til først at se på, hvilket samfund Tobias, der i dag går i 1.a på Vestre Skole, træder ud i, når han dimitterer efter 9. klasse. En ting er sikkert - det er ikke et industrisamfund, som vi har kendt det og mange af de jobs Tobias kan få til den tid, findes ikke i dag. Men hvad kan vi så pejle efter? Et godt bud er de 21. århundredes kompetencer. Kreativ problemløsning, evnen til at samarbejde, kommunikative evner, innovationskraft m.m. – men skulle jeg komme med et bud på fremtidens vigtigste kompetence bliver det - evnen til at lære. Hvis evnen til at lære skal være central i skolen, kræver det at vores elever bevarer motivationen og nysgerrigheden op igennem hele skolesystemet. Vi har i årevis tabt mange (især drenge) omkring mellemtrinnet. Derfor skal skolereformen bl.a. bruges til at nytænke undervisningen i skolen. IT har i en årerække været katalysator for nytænkning af undervisningen i skolen, men vi har slet ikke været gode nok til at anvende IT som værktøj til at frisætte de 21. århundredes kompetencer. I en netop offentliggjort undersøgelse ICILS med fokus på elever i 8. klasses computer- og informationskompetence ligger danske lærere i den absolutte top, hvad angår inddragelse af it i den traditionelle undervisning, mens de i mindre omfang anvender IT til eksperimenterende, innovative og samarbejdsorienterede aktiviteter. Hvordan tager vi et skridt i den retning? Et bud kunne være et nystartet projekt hvor Vejle, Århus og Silkeborg kommuner har indgået et samarbejde om etablering af Fablabs i folkeskoleregi.

#Fil 3

Hvad er et fablab?

Fablab er en forkortelse for Fabrication Laboratorium. Digital Fabrikation er næste generations IT, hvor IT bruges til at fremstille fysiske ting. Programmeringsværktøjer (fx 3D-programmering), 3D-printere og laserskærere er teknologier, som elever lærer at designe og fremstille produkter med i et Fablab. Eleverne skal ikke kun bruge teknologi, de skal også tænke teknologi ind i problemløsning i deres hverdag og lære at forholde sig kritisk til teknologier generelt. I Fablab kan erhvervsliv og skole på et tidligt tidspunkt i børnenes liv samarbejde om at eksperimentere og finde løsninger på virkelighedens problemer. Samtidigt bliver der ikke langt fra den gode ide/tanke, til at eleverne står med en fysisk prototype i hånden. Fablab passer perfekt ind i den nye skolereform, som sætter fokus på den åbne skole, kobling af teori og anvendelsesorienteringen og tid til fordybelse. Samtidigt kan fablab være et eksperimentarium, hvor nysgerrighed og motivation er en dyd, hvor der afprøves og fejles og hvor det at lære at lære er omdrejningspunktet. Det er min vision for et spændende projekt i folkeskolen lige nu.

Læs mere om projektet her: http://fablabatschool.dk/#Fil 2