BLOG

Empty article - Subtitle

Jeg er blæst bagover af idérigdommen fra Esbjerg

Der er ikke én, som har ønsket mere kontrol, flere test, længere skoledage eller mere styring. Det er jo i virkeligheden skræmmende. Alt det, som er dominerende i lovgivningen i dag er det første, som lærerne i frihed endelig smider væk.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Statsministeren har allernådigst giver to kommuner frihed til at lave skole, som de har lyst til: Holbæk og Esbjerg. Jeg forventer sådan set allerede, at forsøget vil bekræfte, at frihed er vejen frem også for landets 96 andre kommuner.

I Esbjerg er lærere, forældre, ledere og elever i fuld gang med spændende idéer. Helst var jeg en flue på væggen i skolerne efter sommerferie! Hold nu fast, hvor er der mange forslag til forbedringer - idérigdommen er overvældende.

To forslag er fx:

Lærerne ønsker blot et ugentligt tal for, hvor mange timer de skal lægge på årgangen - frem for et fast skema. På den måde vil de selv kunne flytte rundt på årgangens resurser, så teamet fleksibelt kan sætte flere voksne på til den undervisning, hvor behovet er størst. Et fælles læsebånd på hele årgangen kræver nødvendigvis ikke mere end én voksen til et stort hold af elever, mens kreativ undervisning eller holddelinger kræver flere voksne, peger de på.

Lærerne vil gerne kobles fast på ét team og én gruppe af elever. For når lærerne er knyttet til flere team og klasser, er det ofte en uoverskuelig kabale, der skal gå op, hvis man pludselig vil gøre noget andet i en klasse. Med ét team er vejen til forandringer langt kortere, peger hun på. Det bliver også op til det enkelte team, hvordan elevernes skemaer ser ud, og hvor tit de får nye skemaer.

Fælles for stort set alle lærernes forslag er, at det handler om frihed i hverdagen, nærvær med eleverne og faglighed både fag-fagligt og pædagogisk.

Der er ikke én, som har ønsket mere kontrol, flere test, længere skoledage eller mere styring. Det er jo i virkeligheden skræmmende. Alt det, som er dominerende i lovgivningen i dag er det første, som lærerne i frihed endelig smider væk. Forsøget skal ikke handle om, at finde den næste nye styringsmodel, som så skal presses ned over alle skoler i Danmark. Forsøget skal handle om frihed og forskellighed, sådan at vi fremover får konkret syn for sagen for, at skolerne bliver bedst, når de styres lokalt.

Det eneste, politikerne skal lære i forsøget er, at lytte og så ellers blande sig udenom!

Alle, som har interesse for skolerne i Danmark bør følge intenst med i Holbæk og Esbjerg. Det kommer jeg til!