BLOG

Empty article - Subtitle

1:6 Alle skal lære noget i idræt - uanset forudsætninger og handicap

Første trin til inklusion i idrætsundervisningen tager fat på den grundlæggende indstilling til idrætsfaget. Fysisk deltagelse er naturligvis kernen i idrætsundervisningen, men andre deltagelsesformer bør indtænkes i højere grad.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I idrætsfaget skal eleverne lære at indgå i alsidige, idrætslige sammenhænge, hvor det er centralt, at de opnår kropslige færdigheder og viden om fysisk aktivitet samt oplever glæde ved og lyst til at udøve idræt i mange forskellige arenaer. Det gælder for alle elever – uanset forudsætninger og handicap. Den seneste debat omkring fritagelse for den afsluttende idrætsprøve, har gjort det endnu mere klart, at fritagelse fra idræt (undervisning og prøven) kun bør ske i meget få tilfælde https://www.folkeskolen.dk/872336/nu-skal-handicappede-elever-kunne-slippe-for-bedoemmelse-i-kropslige-faerdigheder.  

Men inklusion i idrætsundervisningen halter, og selv den mindste fysiske funktionsnedsættelse betyder en plads på bænken. International forskning peger på, at lærernes grundlæggende indstilling til idrætsfaget - og specifikt til inklusion i idrætsfaget - har stor betydning elevernes deltagelse. Det er afgørende, at idrætslærerne anerkender, at alle elever har ret til at lære noget i idræt, og at undervisningen skal tilpasses herefter (Stjerne Knudsen, 2019).

Lige adgang og fuld deltagelse for alle

Ambitionen med idrætsundervisningen bør altid være lige adgang og fuld deltagelse for alle elever. Fuld deltagelse indebærer, at eleverne er fysisk og kropsligt deltagende; socialt deltagende sammen med andre elever; og fagligt (kognitivt) deltagende i læreprocesserne.

Fysisk og kropslig deltagelse skal forstås som, at eleverne gennem træning, øvelse og udforskning af kroppens muligheder øger deres kropslige kompetencer og viden om den fysiske præstationsevne.

Den sociale deltagelse indebærer interaktion med andre elever, hvorigennem eleverne styrker deres sociale kompetencer og samtidig lærer gennem praksisfællesskabet.

Den faglige eller kognitive deltagelse indebærer, at eleverne ikke udelukkende kan opnå de fælles mål gennem kropslig og social deltagelse – men også må aktivere kognitive processer, for at opnå fagets vidensmål. Selvom ambitionen skal være fuld deltagelse, muliggør sonderingen i fysisk, social og faglig deltagelse andre deltagelsesformer end den rene fysiske.

Det første trin handler altså om, at den grundlæggende indstilling til idrætsfaget skal være på plads. Det har man fx arbejdet med på Sanderumskolen, hvor det inkluderende mind-set i idrætsundervisningen har slået rødder hos skolens ledelsen, idrætsteamet og forældrene. Det kan du også læse mere om i det nyeste nummer af MOV:E (Vang Knudsen, 2019).

--------

Tilpasset Idræt og Bevægelse i Skolen (www.tibis.dk) er et projekt, der har til formål at udvælge og beskrive didaktiske og pædagogiske metoder, der kan styrke elevernes deltagelse i idrætsundervisningen - uanset forudsætninger og handicap. 6 trin til inkluderende idrætsundervisning er en artikel, der er udgivet i fagtidsskriftet MOV:E . Denne blog præsenterede det første af de seks konkrete trin. Alle materialer, vejledninger og inspiration er samlet på det helt nye online univers www.tibis.dk.

Referencer: 

Stjerne Knudsen, Louise (2019), En opsamling af fremmende og hæmmende faktorer for inklusion i idræt, MOV:E Særnummer 2019

Vang Knudsen, Julie (2019), Interview: Det vigtigste er, at vi møder eleverne, hvor de er. MOV:E Særnummer 2019.