BLOG

Empty article - Subtitle

Mein Sprachenpass - en meningsfuld indgang til tyskundervisningen i 5. klasse

Et nyt skoleår står for døren. På skoler landet over sidder spændte 5. klasseselever, der skal til at have tysk som deres 2. fremmedsprog i skolen. Fælles for de nye tyskelever er, at de alle har sproglige ressourcer med sig i baggagen, som de kan drage nytte af, når de skal lære det nye tyske målsprog. Når et nyt sprog skal læres, kan det nemlig give rigtig god mening at trække på det, man allerede ved og kan i forvejen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mein Sprachenpass

En oplagt måde at bringe elevernes sproglige ressourcer i spil på, er ved at arbejde med Mit Sprogpas (Mein Sprachenpass). Formålet med sprogpasset er at styrke elevernes sproglige opmærksomhed, sproglige anerkendelse og glæde ved sprog. Gennem sprogpasset vil eleverne opleve, at de er i kontakt med en stor mangfoldighed af sprog i deres hverdag, og at de tilsammen ved noget om og kan noget fra forskellige sprog, som er vigtigt og nyttigt, når de skal lære tysk.

Inspirationsmateriale

Til sprogpasset findes der også et inspirationsmateriale. Inspirationsmaterialet udgør en stilladserende ramme om elevernes arbejde med og udfyldelse af sprogpasset. I materialet er der fokus på at tematisere sproglæringsstrategier og udvikle elevernes sproglige opmærksomhed, som er to centrale praksisanbefalinger til den tidlige sprogstart. Materialet består af tre enkeltstående lektioner, som fx kan bruges i faglige fordybelsestimer. Materialet kan dog med fordel også danne baggrund for en tværfaglig temadag/sprogdag i starten af 5. klasse. 

Sproglæringsstrategier

Gennem arbejdet med sprogpasset og inspirationsmaterialet bliver eleverne bevidste om, hvilke strategier de kan benytte sig af, når de skal lære tysk, og hvordan deres sproglige viden og færdigheder fra andre sprog kan hjælpe dem godt på vej til at lære målsproget. Arbejdet med sprogpasset giver således eleverne nogle gode værktøjer, som de kan gøre brug af - og løbende vende tilbage til - i deres første år med tysk. Ja, faktisk er sproglæringsstrategierne eviggyldige og anvendelige ikke kun i den tidlige sprogstart, men også senere i livet, når nye sprog skal læres. 

Du finder det tyske sprogpas i både en papirudgave og en digital version samt inspirationsmaterialet vedhæftet dette indlæg. Det kan også tilgås via https://tidligeresprogstart.ku.dk/tysk/sprogpas-i-tysk/. Til franskundervisningen findes der også et sprogpas (Mon Passeport des langues). Inspirationsmaterialet henvender sig primært til elever, der er ved at lære tysk, men med lidt arbejde kan materialet sagtens spejles til en fransk kontekst.