BLOG
Empty article - Subtitle
De ca. 10 bud for den gode undervisning i og med bibelske fortællinger…
Der er mange gode grunde til at undervise i de bibelske fortællinger: Dels er de et selvstændigt kompetenceområde tilknyttet mange gode hensigter og værdierklæringer i loven, dels er det umuligt at kende og forstå sin kulturelle baggrund og omverden uden kendskab til dem. Men det kan være svært at få fortællingerne over kløften mellem oldtiden og i dag, så vores elever forstår dem, og de får transhistorisk rækkevidde af faglig og almendannende værdi.
- Hav et bredt skrift- og metodesyn i tilgangen til arbejdet med fortællingerne – det øger elevernes læring og samtidig breder du dig over flere kompetenceområder.
- Sørg for at arbejdet med bibelske fortællinger hviler på et historisk-kritisk fundament: Undervis gerne i bibelkundskab/skriftens tilblivelse på alle trin, så eleverne får ”dobbeltblik” på forholdet mellem fakta og tydning og kritisk bevidsthed om begge dele.
- Eleverne skal have kendskab til Biblens kode/den kristne treklang à liv, død, ny begyndelse; dels på langs af bogen (bredden) og ned i de enkelte fortællinger (dybden). Dermed får de overblik over den røde tråd i Biblen og en grundforståelse af, hvad kristendom er.
- I udvælgelsen af tekster: Indtænk relevans- og analogikritieret – tekstens grundlæggende tilværelsesspørgsmål skal sige eleverne noget, og de skal kunne relatere sig til den, hvis den skal have nutidsrelevans for dem, så de kan spejle sig samt udvikle sig i dialog med fortællingerne.
- Tænk i koncentrisk progression – arbejdet med de samme fortællinger og temaer fra trin til trin øger elevernes læring
- Der arbejdes forskelligt med de bibelske fortællinger fra indskoling til mellemtrin, og de har forskellig vægt – hele det samlede skoleforløb skal både tilgodese BREDDEN og DYBDEN i arbejdet med dem.
- Sørg for, at fortællingens narrative forløb gennemarbejdes i de mindre klasser, så eleverne senere kan genkende fortællingerne – både i undervisningen, i kunsten, i medierne i …
- Arbejdet med de bibelske fortællinger skal, som alt andet i faget, både tilgodese et kundskabs- og et dannelsesaspekt.
- Du kan have et eller flere afsæt ud fra en fortælling, før du vælger tilgang og aktiviteter til undervisningen: Den bibelske fortælling, det faglige begreb/fortællingens pointe eller et moderne udtryk/allegori
- Arbejd altid grundigt og bredt med elevernes forforståelse, så den ældre litteratur, som Bibelen er, aktualiseres (jf. dansk fagdidaktik)
- Husk at transportere teksten over kulturkløften mellem dengang og nu, så eleverne forstår de almenmenneskelige tilværelsesproblemer og kan se nutidsrelevansen i dem – brug gerne ”overtekstning” ved at anvende paralleltekster, kontrastfortællinger (moderne allegorier) eller lade eleverne selv lave disse ved at give dem øvelser i med- og moddigtning
- Varier aktiviteterne i undervisningen; det giver de bedste resultater; fagligt og dannelsesmæssigt
- Brug kunstbilleder i undervisningen i de bibelske fortællinger. I alle perioder af kunsthistorien har man lavet billeder af religiøse motiver; fortællingerne er kulturens
- bagtæppe. Det er vigtigt at bruge billeder fra forskellige perioder og medier, fordi de hver især siger noget om tilværelsesforståelsen i den tid, de er blevet til i (sætter fortællingernes virkningshistorie i perspektiv).
- Æstetiske metoder og praktisk-musisk arbejde med de bibelske fortællinger tilføjer en oplevelsesdimension, sanselighed og taktilitet i undervisningen, som ligger godt op ad faget + hjælper eleverne med at strukturere deres viden og tage ejerskab over det, de lærer. Brug både analoge og digitale kulturteknikker, så der arbejdes med kulturteknikker i hele skoleforløbet + at den digitale dannelse også tilgodeses.
- Husk: Hands on – aktive, producerende elever er engagerede og lærende elever
- Senest i udskolingen – gerne før!: Tænk komparativt og arbejd også med de ikke-kristne religioners fortællinger, så undervisningen får interkulturelt sigte og analytisk dimension m.m.
Hvis der skal være et ca. 11. bud efter denne liste, må det lyde: ”Du skal klø på med undervisningen i og med de bibelske fortællinger!” For de tilbyder vores elever et spejl til indsigt i, hvordan de er blevet dem, de er, og et vindue til udsigt i forhold til, hvem de kan blive. Fortællingerne har både en kulturbærende og en kulturskabende værdi, som vores elever skal have del i.