BLOG

Empty article - Subtitle

"Rødovre-elever sparker skolen ind i det 21. århundrede"

Toolcamp, et nyt koncept hvor elever, lærere og ledere samarbejder om at udvikle it og pædagogik

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Sådan betegner Rødovre Kommune det selv, da 100 elever i et proppet kulturhus Viften i Rødovre på skoletræffet Tool Camp konkurrerede  om, hvem der havde lavet det bedste it-projekt med de touch PC’er, som kommunen har udbredt til alle elever i 6.-10.klasse. Som pædagogisk uddannelseschef i Microsoft deltog jeg som sparringspartner på forløbet og konferencier på dagen.

Og jeg er faktisk tilbøjelig til at give kommunen ret. For selvom teknologien fyldte meget blandt deltagerne og de ca. 200 lærere, ledere, pædagoger, børn og andre besøgende fra alle kommunens seks skoler, så var det faktisk ikke grejet, som stod i centrum. Det gjorde derimod kompetencer som samarbejde, innovation og vidensproduktion via IT; evner hvorom det spås, at borgerne har særligt brug for i det 21. århundredes netværkssamfund.

Eleverne havde gennem længere tid arbejdet deres bud på nytænkende projekter. I Kulturhuset stod de opstillet med boder, hvor de præsenterede dem for publikum. Her var bl.a en hjemmelavet app til at forbedre borgernes affaldssortering, H.C. Andersen QR-kodeløb og instruktionsvideoer i at undgå digital mobning. Elevernes lærerne og skolelederne var dommere og de skulle gennem et nyudviklede planlægnings- og evalueringsredskab bedømme elevernes niveau på samarbejde, IT vidensproduktion og innovation.

Vurderingsprocessen blev styret af konsulenter fra UCC, som står bag redskabet. Og det var en svær opgave, lærerne og UCC-konsulenterne blev sat på – i løbet af to dommerrunder af hver en times varighed, skulle de interviewe elevergrupperne og afdække, hvor dybt ned i kompetenceområderne deres projekt og proces stak.  Den opgave gav mange af dommerne sved på panden, for man skulle i løbet af kort tid forholde sig til mange nuancer og trække teorien helt ned i elevernes praksis.

Set fra sidelinjen fik jeg det indtryk, at processen gav en rigtig god forståelse for de udvalgte 21. århundredes kompetencer og anvendelsen af dem i praksis.  Lærere og skoleledere sad i backstage rummet i kulturhuset, som var udnævnt til dommer head quarter for dagen og gik helt ned i materien med begreberne. Ud fra de konkrete forløb eleverne præsenterede, gik de i dialog om hvorledes elevprojekterne skulle vurderes i forhold til hinanden. Og selvom 21st. skills værktøjet  har rigtig gode anvisninger på, hvorledes man vurderer fx elevernes innovationsniveau eller deres samarbejde, var det faktisk en svær opgave at være helt præcis i vurderingen. Men sådan er virkeligheden jo også i undervisningen: Kompleks og fyldt med nuancer.

Som pædagogisk IT-konsulent mener jeg, at Tool Camp-metoden og mange af de ”makerspaces”, som popper op for tiden, har et stort potentiale for at udvikle skolens IT-anvendelse og pædagogiske udvikling. Opskriften er, at eleverne får serve-retten til at nytænke. Og at lærerne følger trop med refleksion og didaktisk metodeudvikling. Og det er fedt at se, at Rødovre og andre kommuner går foran i arbejdet med at finde noget, som er bedre end de gode gamle it-workshops. De traditionelle it-kurser har vist sig at have svært ved at rodfæste sig efterfølgende i lærernes praksis. Men med denne tilgang bliver de meget hurtigt skarpe på at udvikle egen praksis for både it-anvendelse og didaktiske værktøjer bliver introduceret direkte ind i kernen i deres undervisningshverdag, nemlig fællesskabet med deres elever.

Og så mener jeg også at der er en basal værdi i at se elevernes praksis udfolde sig. På Tool Campen gik de virkelig meget op i at vise deres arbejde frem og det smitter af på os voksne og giver os energi. Ligeledes har eleverne en helt frygtløs tilgang til at afprøve nye ting og kan vise os voksne nye vinkler på tingene. Hvis jeg skal være helt ærlig havde jeg fx ikke regnet med at nogle elever gik ind og lavede en app om affaldssortering. App’en er faktisk næsten klar til at gå i app-store.