BLOG

Empty article - Subtitle

It er jo fantastisk, men husk også meningen.

Ja, jeg er it-nørd og elsker it-teknologi og gadgets, og derfor skal jeg også huske, at andre også skal se kunne meningen med det, så alle kan være glade og tilfredse.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I forbindelse med en studietur i England oplevede jeg, hvordan it kan gøre en stor forskel, når man er ambitiøs og målrettet. Jeg var egentligt primært tænkt at se på teknologi og gadgets, men på en tur til et berømt børnehospital blev fokus rettet mod brugerne af teknologien.

#Fil 1

På dette sted var man godt i gang med at give patienterne magt i deres magtesløshed gennem en meningsfuld anvendelsen af it. Man ville blandt andet give patienterne tablets, som de så kunne bruge til at modtage praktiske informationer på hospitalet, til at søge information om egen sygdom, og til at anvende dem som underholdning for at mindske generne under ventetid, til at booke tid hos lægen ved at kunne se hans kalender og sidst men ikke mindst til at give patienterne mulighed for at uddele løbende feedback (ris og ros) på hospitalets ventetider og flaskehalse under indlæggelsen. Man kunne derved anvende patienternes oplevelser til at forbedre stedets praksis. Det er noget både patienter og personale kunne se god mening i og er i mine øjne et fantastisk eksempel på samspil mellem overordnede it-planer og praktisk anvendelse i brugerens øjenhøjde. Dog skal det siges at alle planerne er endnu ikke ført ud i livet, men er godt på vej.

Jeg oplevede at teknologien på hospitalet i høj grad blev anvendt ud fra brugerens behov og betingelser, som hospitalet så oven i købet kunne anvende til deres fordel. Dette fungerede fordi hospitalet havde en ledelse med visioner og en it-afdeling som havde evnen til at understøtte disse. Der var ikke ubegrænsede midler. Som alle  andre institutioner havde hospitalet kamp om ressourcerne og måtte prioritere hårdt. Så alle de investerede penge skulle gælde, da de ellers kunne være brugt til andet livsvigtigt udstyr.

Med det ovenstående eksempel som inspiration kunne man sikkert flere steder i det danske skolesystem spørge sig selv, bruger vi pengene godt nok, og giver teknologien mening hos vores “kunder”?

Det vil nok hjælpe meget, hvis der er tydelige visioner og mål for anvendelsen af it, og altid med lærere og elever i fokus. Man høre jo stadigvæk om historier, hvor det er det er op ad bakke, i planerne med at indføre nye teknologier og arbejdsformer. Måske fordi man ikke har haft en klar ide om, hvor teknologien egentligt vil gøre en positiv forskel. Man kan heller ikke udelukkende forlader sig på store overordnede it-strategier, da de ofte vil distancere sig fra lærernes og elevernes hverdag, og meningen med anvendelsen. Så vil man uvilkårligt støde på modstand.

Selv store “generøse” it-investeringer, som alle umiddelbart burde blive glade for kan hurtigt blive demotiverende, hvis de ikke er opstået på baggrund af behov nedefra eller giver indlysende mening. Derfor bør man på et overordnet plan tilstræbe at skabe visioner som kan understøtte sine medarbejdere og elever i at skabe en meningsfuld anvendelse af teknologien. Så er man rigtigt godt på vej mod at udvikle og ændre fremtidens anvendelse af it i en positiv retning.

Måske gør mange det ovenstående i forvejen, men min oplevelse på turen i England gav mig lyst til at dele denne egentligt banale tilgangsvinkel for anvendelsen af it i vores uddannelsesinstitutioner og mange andre steder.