BLOG

Empty article - Subtitle

It og medier - et spørgsmål om glæde og læring

It og medier i folkeskolen kan bidrage både fagligt og kreativt og er derfor ikke et "enten-eller", men et "både-og".

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foretagsomhed, kreativitet, it og medier
“At vove er at tabe fodfæste en kort stund. Ikke at vove er at tabe sig selv.”

IT og medier i danskundervisningen kan være et led i en vovet, kreativ frisættelse for skolens elever og lærere.
I min optik, som dækker 9 års erfaring som lærer og 4 egne børn, er den pædagogiske sektor fra daginstitutionerne til folkeskolen ramt af en konformitet og laden stå til, som lammer børns naturlige udvikling og kreative foretagsomhed.
Goethe skriver et sted, at “indtil man virkelig helliger sig, er der altid tøven, resultatløshed og muligheden for at trække sig tilbage“.
Som jeg ser det, har vores institutioner, folkeskoler og kommuner ikke helliget sig en ny og engagerende måde at møde børnene på. De er ikke i øjenhøjde med børnene og deres basale behov for udvikling. Jeg mener ikke, at den faglige viden hos lærerne er lige meget, og så den meget gerne forbedret.

Sir Ken Robinson skriver i “The Element” (2009), at det at finde sin passion kan ændre alt! Alt for mange elever (læs: drenge) i den danske folkeskole, finder aldrig deres passion i skolen. Jeg tror det skyldes, at skolen deler eleverne primært i to grupper:

De akademiske, kloge elever, som passer ind i skolens store fag, som dansk, matematik og sprog.
De ikke-akademiske, ikke-kloge elever, der ikke passer ind i skolen og derfor oplever 10 års ørkenvandring og tab af kreativitet og lyst til udvikling som følge.

Det der sker når skolesystemet kigger på børn på denne måde er, at en masse børn som ikke har den akademiske tilgang til viden opfatter sig selv som utilpassede. Det er en katastrofe for den enkelte og i næsten lige så høj grad for samfundet som helhed. Som eksempel kan tages problematikken med de mange drenge som, måske, fejlagtigt diagnosticeres med ADHD.
Vores børn lever i den mest intenst stimulerende hverdag nogensinde, de bliver påvirket af internettet, iPhones, Androids, iPads, AppleTV, InternetTV på dit SMARTtv, X-Box, PS3 og så videre. Skal vores modsvar til det være: Skriv en stil med blyant på papir eller lav en planche med udklip fra aviser? Det holder ikke – eleverne keder sig bravt og det er helt forståeligt. Vi må møde eleverne der hvor de er, med vores professionelle indblik i, hvad formålet med skolen egentlig er. Formålet er bl.a. beskrevet her i Folkeskoleloven, §1, stk. 2:
“Folkeskolen skal udvikle arbejdsmetoder og skabe rammer for oplevelse, fordybelse og virkelyst, så eleverne udvikler erkendelse og fantasi og får tillid til egne muligheder og baggrund for at tage stilling og handle.”

Det der sker lige nu er, at skolerne forsøger at legitimere sig selv gennem højere akademisk niveau i undervisningen, men der er også behov for noget andet. Menneskeligt nærvær, nysgerrighed og kreativitet!
Vi har med Ny Nordisk Skole en sjælden mulighed for at tænke både daginstitutioner og skoler ud af den industrielle tidsalder og ind i det paradigme der kan kaldes det “menneskelige paradigme”. Dette paradigme bryder radikalt med det jeg oplever i skoler og daginstitutioner i dag.

Ved at holde en skole som i højere grad tager udgangspunkt i kreativ brug af it og medier, giver vi flere elever en mulighed for at føle sig succesfulde og blive målt efter et andet syn på hjernen end det der dominerer det danske uddannelsessystem. Det forekommer mig indlysende, at vi netop i folkeskolen skal sikre, at alle elever bliver givet muligheden for at skinne. Sir Ken Robinson beskriver i en af sine taler til RSA, at der er lavet en undersøgelse, som fokuserer på kreativitet eller anderledes tænkning. Og det vigtige i denne sammenhæng er, at jo længere børn går i skole, jo mindre kreative bliver de!
For at imødegå denne konsekvens, skal vi lade eleverne få mange muligheder for at bruge deres kreativitet. Dette kan fx komme til udtryk gennem mere autentisk kommunikation i den almindelige undervisning og workshops eller assisteret læring i læringscentrene på skolerne. Indholdet i disse seancer kan fx være:

Videoproduktioner i dansk med fokus på faget og kreativiteten samt it og mediekompetencer.

Radioproduktioner med fokus på tilrettelæggelse og lydkvalitet

Internationalt samarbejde – fx gennem Skype eller lign eller gennem samarbejdsplatforme som Global Partners Junior.

TV station. Live eller re-live broadcast af udsendelser som dækker skolens liv.

Digital anti-mobning – lav jeres egen kampagnevideo mod digital mobning. Den publiceres selvfølgelig på skolens hjemmeside!

Online præsentationsredskaber, fx Prezi, Google Docs, SkoleTube, etc.

Hvordan producerer vi spil? Danmark er en sværvægter inden for spilindustrien og mange drenge er vildt fascineret af computerspil – men hvordan bliver de egentlig produceret? Vi holder workshop om det.

Læring med spil – hvordan kan vi lære gennem spil? Workshop på læringscenteret som tager denne meget nye og stærke tendens alvorligt.

Alt hvad vi laver på skoler omkring IT og medier skal sigte på, at endnu flere skal gå fra hjem fra skole med følelsen af, at det har været værd at gå i skole!

Afslutningsvis minder jeg om, at it og medier aldrig kan stå alene i skolen og den almindelige undervisning i redskabsfagene aldrig må forsvinde. Men så hurtigt, at eleverne har erhvervet sig evner skriftligt, skal disse bruges kreativt og autentisk. Her er it og medier, efter min mening, glimrende redskaber!
Der findes mange andre redskaber, som kan gøre den kreative tilgang i skolen mere synlig, fx mere fokus på de kreative fag som drama, musik, idræt og håndarbejde. Det er bare ikke min metier og derfor ikke noget jeg forholder mig til i dette indlæg.

Folkeskolen vover ikke noget lige nu og derfor taber den mange elever på gulvet! Jeg håber denne blog kan inspirere skoler og beslutningstagere i kommuner og ministerier til at vove lidt mere - det vil helt sikkert kaste store resultater af sig.