BLOG

Empty article - Subtitle

Kreativitet i skolen – hvad skal det betyde?

Sir Ken Robinson holder et oplæg under BETT, den 1. februar, kl. 16. Han spørger ”Why is creativity important in education?” Det er et interessant spørgsmål og på mange måder bliver det ikke taget helt alvorligt nok i den debat som foregår blandt politikkere og andre beslutningstagere.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er sådan, at uddannelse i de fleste vestlige lande tænkt og udført lineært og med en helt klar samfundsøkonomisk vinkel. Det skal kunne betale sig for samfundet at give penge til uddannelse og hvordan finder politikkerne ud af, om eleverne lærer det de skal? Det gøres ved standard tests, der måler alle elever efter de samme parametre. Det giver nødvendigvis en stærk tendens til at undervise mod de mål som eleverne, og dermed også lærerne, vurderes ud fra.

#Fil 2

Dette scenarie er kendt og jeg hører mange overbygningslærere fortælle om alt det, de skal nå med eleverne. De skal jo klædes på til at bestå prøverne!

Jeg anser de nye teknologiske muligheder som computere, tablets og mobiltelefoner tilbyder, som en ”game-changer”. Det er nu muligt at åbne for en helt anderledes tilgang til læring. Det multimodale, det kreative, det spændende, det nye, det uopdagede kan gå hånd i hånd med det klassiske og akademisk inspirerede undervisning.

Ifølge en undersøgelse af 3000 virksomhedsledere som IBM står bag, så er uddannelse af kreative mennesker, den vigtigste udfordring, den vestlige verden står over for. Lige nu arbejder uddannelsessektoren den anden retning – det er paradoksalt!

Modstanderne mod at lade it og medier fylde meget i skolen vil fortælle os, at det jo bare er værktøjer. At de ikke kan noget af sig selv! Og det er korrekt – men det kan en guitar heller ikke, eller for den sags skyld en fodbold! Min pointe er, det er mulighederne som er så skønne ved it og medier. Det er muligheder for at lære og lege samtidig, muligheden for at lade børn udvikle sig i andre arenaer, muligheden for, at børn i skolen kommer derfra med følelsen af at være blevet klar til at indtage verden J

Kreativitet, it og medier er ikke bare mulig vej for skolen – det er en nødvendig vej! Både af samfundsmæssige, økonomiske og personlige grunde.

#Fil 3

I Helsingør Kommune har vi et omfattende kompetenceløft i gang for lærere og pædagoger, (se mere på itifagene.dk) og vi har også satset på at få den kreative del med. Vi har bl.a. en workshoprække under titlen ”Tekstlaboratoriet”. Her har rapperen Tau haft lærerne under kærlig behandling. Han har arbejdet med rim, rytme og flow-writing. Fordi børn og unge har rap-genren på rygraden, synes vi den egner sig som skriveformat til kreative skriveprocesser.  Flow-writing er en improviserende skriveteknik, hvor man optager sin tale henover et beat på pc’en. Lærerne prøver selv teknikken og udfolder dens skrivepædagogiske potentialer i undervisningen og meningen er, at workshoppen danner afsæt til at arbejde videre med produktion af tekster, beats og lydflader på elevernes helt egen, kreative facon.

Tau kan ses her: 

http://www.youtube.com/watch?v=mv1e9R86Dkc

Kreativitet er vigtig i skolen – fordi det er centralt i ethvert menneskes liv, at kunne deltage i processer som involverer originale ideer, der har en værdi for en selv og for andre. Denne proces kan skolen bidrage til og det synes jeg den skal komme i gang med nu.