BLOG

Empty article - Subtitle

”MIG OG MIN FAR VED ALTING I HELE VERDEN”

”MIG OG MIN FAR VED ALTING I HELE VERDEN” ”HVOR MANGE BITS INDEHOLDER EN BYTE?” ”DET VED MIN FAR”

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I december 2012 blev Løgstør Skole udpeget til at deltage i projekt ”Digital Forandringsledelse”. Et af skolens projekter og mål er, at IT-projekterne skal samles i en videnbank til brug for skolens lærere. Hensigten er derudover også, at lærere fra andre skoler i kommunen skal kunne hente inspiration fra IT-videndelingsprojekterne. Optimal videndeling indebærer, at lærere fra kommunens øvrige skoler også kommer med input til idébanken.

Procesplan: De enkelte årgangsteams på skolen skulle sammen planlægge et IT-projekt, gennemføre IT-klasseprojekterne hver for sig og evaluere det selvvalgte IT-projekt i fællesskab. Dette kunne planlægges, udføres og evalueres, når det i løbet af skoleåret passede ind i årsplanen.

Videndelingen af IT-projekterne blev forelagt og evalueret på afdelingsmøder.

Videndeling på skolen er og har altid været et vigtigt element og i det daglige samarbejdes på kryds og tværs.

Viden udvikler os og er midlet til at skabe nyt og vækst. Derfor er videndeling i hverdagen en kunst, som vi skal blive bedre til at mestre.

Hvordan videndeler vi?

Videndeling er f.eks., når vi går gangvagt i skolegården eller sidder over en kop kaffe og drøfter arbejde, udfordringer m.m. Videndeling er spændende og udfordrende. Jo mere faglig ambitiøs og erfaren man er indenfor et bestemt område, desto mere interessant er den, og jo længere man har været på skolen jo større netværk. Med tiden oparbejder man sit eget ”kartotek” og har en bred vifte af kolleger, man kan gå til alt efter opgave og udfordring.

Struktureret videndeling er, når man opretter procedurer, dokumenter og systemer til at opsamle, lagre, gemme og genfinde viden og erfaringer. Det kræver, at man har dokumenteret så meget af den individuelle og organisatoriske viden som muligt, så den er nemt tilgængelig for andre.

Nyansatte har et stort behov for at kunne benytte videndeling.

Når alle medarbejdere har adgang til samme oplysninger og arbejder ud fra samme præmisser, hvor stor en del er så innovation og nytænkning?

For at udvikle undervisning og pædagogik er vores værktøj at have stor fokus på videndeling og refleksion.

Har man ikke tit hørt og mærket, at man ikke tør give sin viden videre af frygt for, at andre vinder frem på ens bekostning, og tænk hvis vigtig viden havnede i de forkertes hænder. Ved at dele sin viden bliver man selv klogere, for når vi deler viden, opstår ny viden.

Videndelingsidéer:

Præsenter ny viden på korte videndelingsmøder

Afdelingerne rapporterer på intra om nye IT-læringsforløb

Åbne miljøer spiller en vigtig rolle. Skolens læringscenter, forberedelsesrum, personalestuen m.v.

Walk N´talk (en gåtur)

Medarbejderne bidrager løbende på Intra med forbedringsforslag – et forum hvor alle idéer deles og kan kommenteres. Man undgår da at opfinde den dybe tallerken flere gange

Skolens IT-team og skolens ledelse opsamler kontinuerligt viden udefra. Opsøge viden, tilegne sig den og gøre viden til konkrete anvendelsesmuligheder

Videndeling er vigtigere end nogensinde før i folkeskolen, og i forhold til den nye folkeskolereform er det vigtigt at kunne forny sig og udvikle nye innovative tiltag/projekter. At skabe grobund for innovation er alfa og omega for folkeskolens nutidige såvel som fremtidige succes.