BLOG
Empty article - Subtitle
Når det alligevel regner
Når sommeren viser sig fra sin værste side, og regnen siler ned, vil det være enhver it-vejleders drøm, at lærerne - i stedet for at lede efter billige rejser på nettet - vil udforske det nye univers af gratis medieredskaber på internettet. Fænomenet hedder “webbaseret teknologi”, hvilket overordnet betyder, at diverse kreative værktøjer ikke længere er betinget af en speciel computer, en stor pengepung eller ekspertviden. Det eneste, du behøver, er internetadgang.
Fire programmer du kan starte med
I den store jungle af webbaserede programmer, som indenfor de senere år er kommet på markedet, er der specielt fire redskaber, jeg ser store potentialer i. Det være sig Google Drive, animationsprogrammet Goanimate, det danske stop-motions værktøj Film-x og ikke mindst Skoleblogs, som er et glimrende redskab til at lave hjemmesider.
Google Drive eller Google Drev, som det hedder på dansk er genialt og efter min mening klart i førerposition i forhold til Microsofts pendant Skydrive. Google drev indeholder udover skriveprogrammer, præsentationsprogram og regneark, som man kender det fra office pakken, også et værktøj, de kalder Formular. Lærere og elever kan med
Formular kan blandt andet bruges til at lave spørgeskemaer, lave test eller designe quizzer. Værktøjet er webbaseret, hvilket gør, at eleverne og lærerne omgående kan få feedback på deres svar, - svar som organiseres pænt i et regneark med tilhørende lagkagediagrammer. Hvis du ønsker at se en demonstration, så tryk her http://iko.dk/wp/google-formular/
Goanimate er efterhånden et ældre værktøj til at designe tegnefilm, men dermed ikke sagt, at det er outdated. Folkene bag programmet har løbende redesignet, forbedret og udbygget det, så det i dag kan rigtigt meget. Programmet er designet sådan, at det er muligt at lave hurtige simple produktioner, men programmet er også opbygget sådan, at det er muligt at nørde mere ned i detaljerne. Læs mere om programmets potentialer her: http://iko.dk/wp/goanimate/.
Film-X er i modsætning til Goanimate et redskab, der tyr til den ældste måde at designe tegnefilm på, nemlig stop-motion teknikken. Det går i al sin simpelhed ud på at tage billeder af et objekt, flytte det lidt og tage et nyt billede. Pludselig står man tilbage med en masse billeder, der tilsammen bliver til en tegnefilm. Teknikken er blandt andet kendt fra Walter og Trofast filmene, hvor alt er lavet af modellervoks. Film-x giver desuden mulighed for at skabe overblik over ens produktion ved at lave scener og tilføje lyd, så man kan skabe den stemning, man ønsker. Se en produktion lavet i Film-x: http://iko.dk/wp/film-x/.
Det sidste program er Skoleblogs. Skoleblogs er anderledes end andre programmer, der kan lave hjemmesider, ved at være baseret på det populære open source program Wordpress. Skoleblogs er godt, fordi eleverne forholdsvis hurtigt kan designe en hjemmeside/blog ud fra deres individuelle ønsker. Eksempelvis kan de lave en hjemmeside inden for deres interessefelt eller måske designe en hjemmeside, hvor de kan samle deres produktioner og dermed skabe et overblik over deres skolearbejde. Med skoleblogs foregår det 100 pct på brugernes præmisser, og elever bliver ikke frustrerede over intranettets manglende muligheder.Se et eksempel på, hvordan programmet virker her: http://iko.dk/wp/dsd/
Fordele og ulemper ved webbaseret teknologi
Fordelen ved disse værktøjer er, at disse ofte er skaleret ned i forhold til tunge traditionelle programmer. Du kan hurtigt komme i gang med de webbaserede programmer, og de vigtigste funktioner fremtræder ofte intuitive og ligetil. desuden bliver disse redskaber ofte bliver suppleret med små videoer, der guider og markerer de basale funktioner, der skal læres.
I forhold til at anvende webbaserede programmer i grundskolen, virker det som om, at mange af programmerne har “stjålet” fra Apples pædagogiske grundtanke, idet brugernes første produktioner ofte er nemme at fremstille. Det bevirker, at elever uden større forudsætninger hurtigt kan producere noget, der ser godt ud. De drukner ikke i processen og står i stedet tilbage med et produkt, de er stolte af og kan dele med andre. Lærernes udfordring ligger i at aktivere programmerne i forhold til et specifikt indhold, så eleverne til dels udnytter og videreudvikler deres brugerfærdigheder, såvel som de bliver trænet i at skabe eller ændre et indhold i forhold til et specifikt formål.
Ulempen ligger i, at når man virkelig har fået smag for et værktøj, og man har produceret forskellige kreative produkter, møder man ofte muren, når man ønsker at nørde maks. Det være sig for eksempel colorgrading i et videoprogram som Creaza eller finjusteringer i lydprogrammet Sounddation. Det er på dette tidspunkt, at eleverne skal lære at cracke Adobe pakken eller plage forældrene om en dyr Macbook. Hov- det skrev jeg da ikke.
Jeg glæder mig til at vende tilbage efter ferien, hvor jeg forhåbentligt møder udhvilede entusiastiske lærere, der har mod på at give sig i kast med en spændende verden af webbaseret teknologi.