BLOG
Empty article - Subtitle
Når spil er børns første møde med internettet
I anledning af Sikker Internet Dag byder Medierådet til debat om spilkultur og børns brug af sociale medier. En rapport peger på, at de mindre elevers første møde med internettet sker via spil.
Selv om man hurtigt kan få rigeligt med mærkedage at fejre i skolen, og selv om en del skoler holder vinterferie på dagen, er der alligevel grund til at se nærmere på nogle af de tilbud Sikker Internet Dagen tirsdag den 11. februar 2014 byder på. "Sikkert Internet" er et fælles europæisk projekt under EU’s Safer Internet Programme. Formålet er at styrke en mere sikker brug af internettet og nye onlineteknologier, særligt for børn og unge, samt at bekæmpe ulovligt og uønsket indhold hos slutbrugeren. I Danmark samarbejder Medierådet for Børn og Unge, Red Barnet og Center for Digital Pædagogik om projektet.
Medierådet holder på dagen et debatmøde om spilkultur for børn og unge og i den forbindelse kan man hente en kort rapport "Tweens – mellem spil og sociale medier" forfattet af Tina Skov Gretlund og Lene Heiselberg fra DR Medieforskning. De har undersøgt de 7- 12 åriges mediekultur og kommer med nogle opsummerende konklusioner i rapporten. Børns anvendelse af sociale medier er et område, hvor forholdene hele tiden ændrer sig, så det kan være svært at følge med. Men en af de nye tendenser jeg bed mærke i var, at det første møde med internettet blandt de helt små elever sker gennem spil. Børnene spiller på nettet fra de er helt små – også væsentlig mindre end de her undersøgte børn - og det er i den forbindelse, de første gang møder udfordringer i forhold til sikkerhed på nettet.
Clara på 7 år udtrykker sig således:
”Man skal passe meget på i Pou, ellers kan man ryge helt ned på level 0 igen. Du må heller ikke give dit navn, adresse eller telefonnummer, for så kan der komme tyve og stjæle vores dyre ting…"
Fra rapporten:
"Alt i alt er børnene på mange måder nået videre end til at bekymre sig om klamme mænd og mobning. Det gjorde man engang, men denne undersøgelse peger på, at børn i 7-12-årsalderen har lært at agere og tage forholdsregler i spil og på sociale medier."
Jeg synes, at det er en interessant betragtning, også i forhold til skolen, hvor vi nok ikke er så opmærksomme på, at de mindre elevers tilgang til nettet sker via spil. En del af det nuværende undervisningsmateriale handler måske stadig fortrinsvis om klamme mænd og digital mobning. For eksempel er der på sikkerchat.dk rigtig meget velegnet materiale at hente for læreren, men ikke så meget om netop de mindste elever og deres onlinespil.
Også forældrene kommer til orde i rapporten:
"Forældrene er meget opmærksomme på, at det er et grundkrav til nutidens børn og unge, at de kan begå sig digitalt og mere konkret på sociale medier. Derfor ser de mange fordele ved at deres børn bruger spil og digitale medier, og de er bevidste om, at deres børn skal være med på den digitale bølge, for ikke at blive hægtet af socialt. Samtidig er de meget opmærksomme på, at deres børn også er engagerede i andre ting, især fysisk aktivitet og offline aktiviteter med venner. Forældrene forsøger at finde den rette balance mellem offline og online verdenen."
Skal hele skolen arbejde med problematikken om udfordringerne i at skabe et mere sikkert internet er materialet fra digitaldialog.dk noget af det bedste og nyeste jeg har set. Men selv her foreslår man at stille eleverne dette spørgsmål: "På hvilket klassetrin skal undervisning med internet og mobil starte?"
På baggrund af rapporten "Tweens – mellem spil og sociale medier" kan undervisning om internettet ikke starte tidligt nok, den må med helt fra skolestarten.
Alle sammenlignende undersøgelser viser, at danske børn er ganske gode til at begå sig på internettet i forhold til resten af Europa, så mon ikke det vil være overkill for danske lærere at følge opfordringen på saferinternetday.org om at fejre dagen ved at livestreame fra sitet den 11. februar under overskriften 'Let's create a better internet together!' Men nu er muligheden da nævnt!