BLOG

Empty article - Subtitle

SKYPE SKOLE/HJEM-SAMTALER

Prøveballon - IT-Projekt

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

PRØVEBALLON

IT-PROJEKT

LØGSTØR SKOLE

SKYPE – SKOLE/HJEM-SAMTALER

Skole/hjem-samtaler kan være svære at få passet ind i travle familiers hverdag. Og sammen med den nye skolereform og det øgede krav om tilstedeværelsestid hos lærerne, bliver det endnu sværere at finde tid til at mødes. Derfor påtænker Løgstør Skole at afprøve skole/hjem-samtaler ved brug af Skype.

Skype giver mulighed for at afholde skole-hjem samtaler på alle tider af dagen. Man kan nemt starte en Skype konference, selvom lærere og forældre sidder på flere forskellige lokaliteter.

Det vil være en fordel, hvis alle deltagere har web-cam.

Projektet er frivilligt og afprøves af interesserede klasser og lærere i det kommende skoleår. Uanset hvordan skole/hjem-samtaler planlægges, mødes alle face to face til det obligatoriske forældremøde.

PUNKTER AT VÆRE OBS PÅ:

Skype har muligheden for at optage samtalerne (enighed blandt forældre/lærere). Free Video Call Recorder for Skype.

vær opmærksom på baggrunden i lokalet (adskille privatliv/arbejdsliv)

er forbindelsen tilfredsstillende?

læreren bør oprette en separat Skypeprofil for at undgå at blande privatliv/arbejdsliv.

FORLØB:

Skolen tester det tekniske aspekt og kvaliteten af forbindelsen i forhold til antallet af deltagere i Skype-samtalen. Det vurderes, hvor mange deltagere, der højst kan deltage i samtalen.

Der udvælges en testklasse, hvor forældre og mindst én lærer er interesserede i at afprøve dette nye koncept. Hvis det vurderes, at det er vigtigt, at eleverne kan deltage, bør disse også være positivt indstillede overfor projektet.

På første forældremøde orienteres om projektet, så alle tvivlsspørgsmål kan blive afklaret.

Det er vigtigt at afstemme forventninger til konceptet.

Der bør være mulighed for at følge Skypesamtalen op med en face-to-face samtale, hvis parterne føler, at projektet ikke lykkedes tilfredsstillende.

Læreren opretter tilmelding til samtalerne på samme måde som før på Intra. Skypekontaktoplysningerne kan ses som en del af ens profil på Intra. Der findes en mulighed for, at man kan oprette et brugerdefineret felt i personaledatabasen. Her kan man oprette feltet Skype, og hver lærer kan via personalekartoteket skrive sine Skype-oplysninger der.

Når forældrene har meldt sig til, sender de en mail på Intra til læreren med oplysninger om deres brugernavne på Skype, og hvem der ønsker at deltage i Skypesamtalen.

Der bør også udveksles telefonnumre, så man har mulighed for at ringe sammen, hvis teknikken ikke fungerer under samtalen.

Når det er tid til samtalen, bør alle parter sidde klar i god tid foran skærmen. Det er læreren, der inviterer de deltagende parter til en fælles konference. Man sikrer, at alle har en god forbindelse og kan høre og se hinanden, inden selve samtalen påbegyndes.

Skulle teknikken svigte og forbindelsen ryge fuldstændigt, er det vigtigt, at læreren med det samme kontakter forældrene (Intra/telefon) og aftaler nærmere omkring muligheden for at prøve igen eller afholde face-to-face samtale i stedet.

I tilknytning til Skype skole/hjem-samtalen kontakter skolens ledelse de deltagende forældre. Der stilles samme spørgsmål til alle, og forløbet drøftes. Fordele og ulemper debatteres, så der efterfølgende kan evalueres. Evalueringen sendes ud til alle deltagerne. Ledelsen følger op på evalueringen.

Hvis projektet får en positiv respons, kan det udbredes til resten af skolen som et alternativ til den traditionelle form for skole-hjem samtaler.