BLOG

Empty article - Subtitle

Hvad har du mest brug for til undervisning i digital dannelse, sociale medier o.lign.?

Vi har været på tur rundt på skoler og fortalt om digitale fodspor, data og hvad der kan ske med disse data i fremtiden. Vi har talt med undervisere om jeres/ deres behov for at blive stærkere fagligt selv. Vil du gøre os en tjeneste? Så fortæl, hvad du har mest brug for i din undervisning, så license2share.dk kan hjælpe dig med at være fagligt på forkant med apps, sociale medier og data.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I 3 år har license2share været på road tur på skoler og fortalt om en fremtid med data og digitale fodspor. Tiden er nu kommet til, at undervisere skal bag rattet; og har du en mening om dette, så deltag i vores survey.

Surveyen tager ca. 6 minutter at udfylde og kan findes her: https://license2share.dk eller her: https://da.surveymonkey.com/r/SNHBWYQ (Surveymonkey, anonyme besvarelser).

Måske du har brug for inspiration og så kan du læse, hvad andre efterspørger.  

Jeg har talt med elever, for det er jo med udgangspunkt i deres behov - eller rettere deres brug af sociale medier - undervisningen skal tilrettelægges.

De elever jeg har talt med vil meget gerne lære om online medier, de er relativt kritiske, og de vil gerne forstå hvordan medierne er skruet sammen. Og de vil gerne starte tidligt. Helst før de selv opretter deres første profil på et socialt medie.

Samtale med elever, 8. klasse:

Jeg har har bl.a. talt med to piger fra 8. klasse. De havde selv oplevet at blive uvenner, at blive mobbet lidt og se andre blive kede af det, da de startede med at bruge sociale medier.

"Der er en aldersgrænse på 13 år og i dag forstår jeg godt hvorfor"

De to piger har selv været på facebook fra 12 år, og bruger også instagram og snapchat. De mener i dag, at der er en god grund til at man skal vente til, man er 13 år med at oprette profiler og at der skal være voksne, der guider om gode retningslinier.

"Da vi startede på sociale medier kom vi til at skændes. Det var mest på grund af misforståelser. Og så fordi vi sendte billeder af hinanden".

I dag tænker de begge meget mere over, hvad andre kan finde. Den ene af pigerne har selv givet gode råd til sin lillebror om hvem, han skal dele ting med. Og et af rådene handler om, at det er bedre at tænke sig om to gange, inden man deler.

"Hvordan man bliver opfattet på sociale medier kan hurtigt bliver den identitet, man får".

Adspurgt om, hvad der er det værste med sociale medier, er, at man ikke kan slippe væk. Og så illusionen om det perfekte liv - og alle de photoshoppede billeder af kendte. Selv om de godt ved de photoshopper, så påvirker det dem alligevel.

Pigerne var ikke klar over, at man kan downloade deres eget arkiv med data, og da jeg viste, hvor mange oplysninger, der bliver gemt sammen med hver enkelt profil, blev de meget overraskede.  De kendte intet til algoritmer og hvad de kan gøre med data - og det var noget, de meget gerne ville vide mere om.

"Man føler, at der bliver taget noget fra een selv"

Det at vide, hvad der gemmes, hvordan det opbevares, hvem det deles med og hvordan det kan bruges var emner, de var meget interesseret i.

Samtaler med undervisere

Måske du kan genkende noget af dette fra dig selv? Her er en opsummering af samtaler med undervisere fra 6. klasse og 9. klasse;

De oplever, at der kommer flere muligheder for at få foredragsholdere ud på skolerne. Nogle af dem kræver, at skolen har et budget - mens andre kan bestilles gratis. De savner et samlet overblik over disse tilbud.

De savner hjælp til, hvordan de kan agere i konkrete situationer, de mangler konkret materiale til deres undervisning og ikke mindst udtrykker de behov for at kunne følge med, så de ikke hele tiden er på bagkant i forhold til udviklingen, nye apps og nye trends.

De vil også gerne have et stærkere teoretisk grundlag, der giver dem forståelse for, hvorfor et update går viralt, hvordan billeder, updates mm. bliver synlige og er søgbare.

Samtidig ønsker de ikke, at skræmme de unge i valg af teknologifag i fremtiden.

Ligesom eleverne var de undervisere, jeg har talt med, heller ikke klar over, hvordan data bruges af sociale medier, hvordan de gemmes og hvad de kan bruges til nu og i fremtiden. Det er her dataforståelse, data analyse og algoritmer kommer ind. 

Ønskeliste fra undervisere:

  • Adgang til den nyeste viden; apps, opdateringer
  • 2-3 gode forløb, der kan omsættes til undervisningssektioner
  • Information for 5. klasse - gerne som videoer
  • Hands-on - hvordan og hvad
  • Kend din browser
  • Ryd op i din computer
  • Rollemodeller for 8. - og 9. klasse
  • Googlesøgninger og kildekritik

Giv dit besyv og hjælp os med at gøre license2share endnu bedre, så du kan styrke dig selv i din undervisning!