BLOG
Empty article - Subtitle
Likes fra facebook bliver til personlighedstræk via ApplyMagicSauce
Data værktøjer, der giver eleverne indsigt i, hvad deres data kan bruges til er et sikkert hit - hver gang. I denne artikel fortæller jeg om, hvordan jeg bruger ApplyMagicSauce i mine foredrag med et par tip til, hvordan du kan bruge dem i din undervisning.
I snart 3 år har vi haft fornøjelsen af at modtage støtte fra Lærerstandens Brandforsikring til at holde foredrag om og udgive en guide til, hvordan man som ung forbereder sin digitale fremtid.
Efter vores foredrag i folkeskolen og på gymnasier har vi fået erfaringer om, hvad der tricker de unge og hvornår vi - virkelig - fanger deres opmærksomhed.
Der er slet ingen tvivl om, at der er et kæmpe behov hos de unge for at forstå, hvad pokker det er der sker digitalt, og særligt, hvordan de selv kan styre deres data.
Vores foredrag har været delt i to halvdele; den ene handler om at styre sine data for at beskytte privatlivet, mens den anden del handler om, hvordan du kan få data til at arbejde for dig; og det er her persontypetesten (analysen) kommer ind.
Persontyper kan i undervisningen bruges til diskussioner om fordele og ulemper ved den digitale transparens.
Det gode ved at kende til en anden person personlighedstræk er, når denne viden bruges konstruktivt f.eks. til at forbedre samarbejde og skabe større forståelse for andre menneskers måde at reagere på. I gruppearbejde er det ligefrem en fordel at arbejde sammen med mennesker med andre personlighedstræk.
På den anden side, så kan kendskab til andre menneskers personlighed, dvs. deres stærke og svage sider og hvad der kan “tricke” dem, også udnyttes til manipulation - også af algoritmer.
F.eks. kan facebooks algoritme lære at servere “det helt rigtige budskab” på det “helt rigtige tidspunkt“ til den "helt rigtige person" - selvfølgelig med det formål at sælge et betalt budskab eller en vare.
Persontypetest baseret på data (f.eks. likes fra facebook)
Databaserede personanalyser er eksempler på de nye robotter (software-automatiseringer) der erstatter og forkorter arbejdsprocesser.
I de traditionelle personypetest evaluerer du dig selv ved at besvare flere hundrede spørgsmål. Det behøver du ikke, når du har nok data på sociale medier; fordi adfærdsdata som f.eks. likes, direkte og indirekte besvarer de selvsamme hundrede spørgsmål.
De sidste 10 år har universiteter forsket i og algoritme-virksomheder eksperimenteret med data fra sociale medier, og særligt likes fra Facebook har vist sig at være forholdsvis pålidelige som indikatorer på personlighedstræk.
Et værktøj, jeg har præsenterer fra 6. klasses-niveau og opefter er http://applymagicsauce.com, der er udviklet af og drives af Cambridge University.
Applymagicsauce-app’en giver hurtigt resultater og kan bruges med en mobil og er derfor velegnet til foredrag.
AHA-oplevelsen for eleverne opstår, når de logger ind med deres Facebook-profil, og de “pludselig” får at vide - at se gennem grafer, hvad deres likes fortæller om dem, deres anslåede alder, om de er maskuline eller feminine i deres udtryksform og hvor ekstroverte hhv. introverte, de er samt flere personlighedstræk evalueret.
Data bliver meget konkrete, fordi de nu kan se, hvordan deres egne data, dét, de har liket, kan fortælle en masse om dem.
Har du tid, kan du supplere med online værktøjer og f.eks. lade eleverne prøve begge typer af personlighedstest; den traditionelle (“gammeldags”), hvor eleven evaluerer sig selv, og så sammenligne med en eller flere af de databaserede. Disse værktøjer er beskrevet på license2share.dk.
Efter testen er de hyppigst stillede spørgsmål (jeg har fået dem hver gang)
- Kan man stole helt på resultatet?
- Kan andre også lave sådan en test på mig (uden jeg ved det)?
Det første spørgsmål vil jeg lade stå åbent, for det er et helt blogindlæg i sig selv ;-) Til det andet spørgsmål, er svaret "ja", med et værktøj hedder CrystalKnows - og det kan du også læse mere om på license2share.dk!
"Jeg synes det var en sjov test vi skulle lave, om torsdagen. Jeg tror dog ikke helt den var 100% korrekt Men alt i alt var det virkelig godt efter min mening."
Pige 10. klasse