Dannelse og bæredygtighed
Blog
COVID-19 på danske skoler: er vi forberedt?
Findes der et beredskab for de danske skoler, hvis de skulle rammes af smitte fra coronavirus – COVID-19?
Lige nu stiger antallet af smittede med COVID-19 her i Danmark, så den verdensomspændende virus spreder sig med hastige skridt. Vi har sikkert tænkt: det er stadig langt væk, men globaliseringen, der medfører masser af trafik og handel, der hurtigt skal rundt, øger risikoen for smitte alle steder.
Indtil videre er der ikke helt styr på COVID-19 og det gør os usikre og ligefrem skræmte. Coronavirus er en fælles betegnelse for en type virus som vi før har set, for eksempel SARS. Coronavirus har været i naturen hele tiden, og forskere har fundet frem til at denne specielle type – kaldet COVID-19 muligvis stammer fra flagermus, som har båret smitten til andre dyr, som så er spist af mennesker. Kilden til smitten er stadig ikke fundet, selvom COVID-19 for første gang blev lokaliseret på et fiskemarked i byen Wuhan i Hubei-provinsen i Kina før jul 2019.
Lille dødelighed
Dødeligheden fra denne virus ligger på omkring 2-3 procent. Den virker som en form for forkølelse, men hvis den påvirker øvre luftveje, næse, svælg og bihuler. Rammer virussen til sidst bronkerene og lungerne kan man udvikle en lungebetændelse, der kan være alvorlig, især på ældre mennesker med dårligt helbred, eller mennesker, der lider af lungesygdomme.
Herhjemme er der stadig ingen grund til bekymring siger sundhedsstyrelsen, selvom medierne synes at bringe Danmark i krise tilstand, for nu at sige det mildt.
Det har fået mig til at tænke på om skolerne har et beredskab eller tænker på, hvad de skal gøre i tilfælde af et udbrud på en dansk skole?
Beredskabsplan
Et beredskab handler om et før, under og efter et tilfælde af at COVID-19 rammer en skole. Her kan følgende råd være en støtte:
Gense og opdater eksisterende planer for sikkerhed og sundhed på skolen. Gør det sammen med de lokale sundhedsmyndigheder.
Del og lån planer fra andre skoler i lokalområdet eller hele landet.
Vær opmærksomme på ændringer i for eksempel fravær på skolerne.
Etabler eller opdater proceduren for elever og personale på skolerne, som bliver ramt af sygdom. Det gælder Fravær på grund af sygdom, karantæne eller direkte hjemsendelse.
Forbedr og styrk den daglige hygiejne som: vaske hænder.
Se på graden af rengøring.
Iværksæt en klar og tydelig kommunikation og plan for kommunikation med lokalsamfundet – herunder forældre og lokale sundhedsmyndigheder.
Som en del af planer under et udbrud, som måske kan tage lang tid, kan skolen stadig være åben, men lokaler adskilles, så der ikke er direkte menneskekontakt Dvs. bøger eller opgaver kan afleveres – udleveres. Det kan stadig foregå undervisning online. Osv.
Advarsel i forbindelse med årets Læringsfestival
Ovenstående ideer og foranstaltninger er hentet fra USA's regering: US Centers for Disease Control and Prevention (CDC), hvor man opfordrer skolerne til at lave en plan, der skal forberede skoler og responderer i tilfælde af et COVID-19 udbrud. Med sundhedsstyrelsens advarsler til sundhedspersonalet herhjemme og senest har Danmarks Læringsfestival 2020 udsendt en advarsel til alle deltagerne – kan det se ud som noget der ligner nogle af ovenstående 8 punkter.
I et af de sidste numre af Ugeskrift for læger, siger overlæge hos Statens Serum Institut, Tyre Krause om dødeligheden i forhold til COVID-19: ”Jeg tror snarere, at vi vil være nede omkring 0,3 pct. Og så er vi på niveau med dødeligheden for en sæsoninfluenza”. Vi har således ikke den store grund til at være opskræmte.
COVID-19 sammenlignet med miljø og klima indsatsen.
Sammenligner vi COVID-19 opmærksomheden med miljø- og klima indsatsen her i landet, er der afgørende forskelle og ligheder på flere niveauer. Lighederne er, at de begge er verdensomspændende og uoverskuelige, hvis det værste sker.
Forskellen er, at COVID- 19 er synlig og det sker her og nu. Miljø og klimaforhold er ikke altid synlig. En anden forskel er at COVID-19 på et tidspunkt får en tydelig diagnose, og en løsning på helbredelse, som alle vil have del i.
Miljø og klima indsatsen har i mange år fået stillet direkte diagnoser for eksempel gennem de forskellige COP arrangementer. Men der er forskellige interesser i løsningerne og usikkerhed/konklifter om, hvem der skal have del i løsningen.
Se på kortet der pryder indgangen til denne Blog. Det viser graden af forurening i Kina før og efter COVID-19 udbruddet. Er vi via COVID-19 ved at lære, hvordan vi i fremtiden vil tackle større miljøkriser?
Måske skal skolerne herhjemme også indstille sig på at lave en plan og strategi for både COVID-19 på det korte sigt, men endnu vigtigere lave en plan og strategi for dannelse og uddannelse i miljø- og klima på lang sigt.
Her er artiklen om guiden for COVID-19, hvor det amerikanske center for sygdomskontrol klæder skolerne på:
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/specific-groups/guidance-for-schools.html