Politisk: Alternativet
Blog
Præmiepulje og teaching to the test er at svigte vores børn og unge
Hvis én elev havde fået karakteren 4 i stedet for 2, havde jeres skole fået en millionbonus!
Det er virkeligheden på flere skoler i dag, hvor undervisningsministeren uddeler bonusser til de skoler, der har formået at løfte deres elevers resultater tilstrækkeligt til afgangsprøverne. Det lyder jo grotesk, men det virkeligt absurde i alt det her er præmiepuljen i sig selv. Den idé at elever bliver dygtigere af at præstere bedre til eksamen.
Undervisningsministeren er ellers fornøjet med ordningen. Hun udtaler i dag:
”Der er 400 elever, der har forbedret deres niveau, og det er nogle elever, der har fået en faglig kunnen og færdigheder, som de har enormt meget brug for. Det er en stor succes. ”
Det standpunkt vil jeg gerne have lov at udfordre. For har de virkelig det? Fået løftet deres faglige kunnen og færdigheder? Det ved vi faktisk ikke en disse om. Det, vi kan konstatere, er, at de er blevet bedre til at gennemføre en afgangsprøve. Og hvorfor det? Fordi de pågældende skoler er begyndt i højere grad at udøve ”teaching to the test. ” Og det kan i mine øjne aldrig betegnes som en succes.
En undersøgelse fra fagbladet Folkeskolen viste blandt andet, at de svageste elever på en skole var blevet sat til at øve eksamen hver uge i et år. Er det en fornuftig prioritering af ressourcer og faglige indsatser? Næppe.
Hvis noget lyder for godt til at være sandt, så er det som regel, fordi det er det. Og det er i høj grad sandt for quick fixes, som i det her tilfælde undervisningsministerens præmiepulje.
Det svarer til at gå på en kålkur, tabe sig drastisk på to uger og så tro, at vægttabet varer ved, når kuren er slut. Ja, du ser sikkert supergodt ud, du nåede dit mål, alle roser dig. Men et halvt år efter er dellerne altså tilbage.
Og ikke alene er teaching to the test en tåbelighed, det er decideret kontraproduktivt, hvis målet er at højne elevernes faglighed. Det fjerner nemlig fokus fra det, det hele handler om: Den gode undervisning. Vil man have en højere faglighed, kræver det investering i en bedre folkeskole, det er faktisk ret enkelt. Det kræver ordentlige vilkår for lærerne, det kræver mulighed for tolærerordninger, det kræver en opprioritering af specialtilbud og færre elever i klasserne. Kære Merete: Lad os nu droppe lappeløsningerne og i stedet skabe en skole, der ikke har brug for at blive lappet.