BLOG

Empty article - Subtitle

Opnå beneficier fra IT

- men hvordan

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

IT-systemerne skal lette procedurer og arbejdsgange for organisationen, således medarbejderne får overskud i det daglige arbejde; og selv om man nok ikke kommer uden om, at nogle få [sic] procedurer og arbejdsrutiner måske samtidig skal ændres, for at få det fulde udbytte

Alt i alt er det væsentlige, at teknologien dels kan lette den trivielle del af arbejdet og dels kan åbne for helt nye indgange til den mere udviklingsprægede del - og i hvert fald skal IT systemerne slet ikke stille sig hindrende i vejen. Det er jo helt igennem uholdbart, at man skal slæbe rundt med teknologiske løsninger, som allerede med slutningen af forrige årtusinde var forældede  

For at få et muligt udbytte af den valgte IT-løsning, så er det helt grundlæggende, at man har opnået forståelse for og indsigt i relationerne mellem mennesker og udøvelsen af de arbejdsgange, som man vil til at digitalisere - og dette uanset omfanget af de organisatoriske tilpasninger, der kommer på bagkant heraf

Alligevel bliver det ved med at komme som en overraskelse, og det sker hele tiden: It-systemer bryder sammen, fungerer halvt, gør noget andet, end de egentlig burde - endda efter, at det samlet er blevet alt for dyrt

Efterfølgende kan det være umådelig svært at lade sig overbevise om, at kravspecifikationen og systemspecifikationen hver for sig har befundet sig i hænderne på de selv samme mennesker, der skålede, da systemerne blev overdraget til organisatorisk implementering

Med den åbenlyse diskrepans mellem forventningerne og det, de digitale teknologier ender op i, så er det evident, at alt for begrænset indsigt i mulighederne kombineret med uafklarede behov må bære skylden

Lad os finde ud af hvad vi kan gøre sammen  - hver for sig  ;^)

Powered by Labrador CMS