BLOG

Empty article - Subtitle

Hvor meget skal praktikanten egentlig vide?

Jeg skal snart i min sidste praktik. Jeg har lært, at hver skole er fuldstændig forskellig, og har hver deres principper og regelsæt. Inden jeg begynder i praktikken, bliver jeg altid informeret om praktiske ting omkring skolen og hverdagen. Men er der en grænse for, hvor meget jeg skal involveres i de enkelte elever og deres personlighed?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Er det en nødvendig information?

Det er en svær balance, når man har møde med sin praktiklærer om hvor meget information om eleverne, der skal lækkes på forhånd. Når alle praktiske informationer om skema og faglige forløb er videregivet, synes der altid at være et tomrum efterladt tilbage, som skal udfyldes med en briefing om eleverne og klassens aktuelle situation.

Personligt synes jeg, det er skønt at vide, hvilken personlighedsmæssig klasse, jeg kommer til at skulle tilbringe min tid med de næste 6 uger. Er de sprængfyldt med energi? Ambitiøse? Motiverede? Udfordrende? Hvis jeg ikke fik at vide på forhånd, hvilke elever jeg skal tillægge mig ekstra opmærksomhed, og hvordan klassen fungerer som helhed, ville jeg føle, jeg blev kastet for løverne, fordi jeg ikke ville være forberedt på, hvilke udfordringer jeg ville møde i min praktik.   

Informationsudvekslingens bagside

Men på den anden side kan informationsudvekslingen om konkrete elever og klassen også give bagslag. Er klassen ikke velfungerende, kan det hurtigt komme til at påvirke min praktikperiode negativt allerede inden, den er begyndt. Og i sekundet jeg får at vide, at jeg skal have en klasse med udfordringer, er min første indskydelse altid at flygte så hurtigt ud af den dør, jeg kom fra og efterlade et minde om mig i form af en personformet omrids i døren.

Netop fordi jeg tvivler på mine evner til at håndtere en klasse med udfordringer, og i alt tankemyldret glemmer alt om sund fornuft for en kort stund, kan information om klassen på forhånd godt virke overvældende.

Er den uddybende information om elevernes personlighed virkelig så nødvendig at give på forhånd? Eller skal læreren vente med nogle informationer til vi praktikanter selv erfarer klassens personlighed?