BLOG

Empty article - Subtitle

På vej til 4th International Summit on The Teaching Profession

Det er mit tredje summit. Sidste år i marts var jeg optaget af noget andet. De to, jeg har deltaget i, var en stor oplevelse og til stor inspiration. Inden afrejsen fra Danmark mod New Zealand fandt jeg konklusionerne fra 2012 frem. Jeg opsummerede den gang anbefalingerne i følgende 8 punkter

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

1. En femårig læreruddannelse på master eller kandidatniveau, der sikrer, at de kommende lærere får de bedst mulige forudsætninger for at klare den komplekse undervisningsopgave i folkeskolen. En uddannelse, der samtidig styrker lærernes udbytte af livslang læring i form af løbende efteruddannelse og bevirker, at uddannelsen bliver så attraktiv, at de unge står i kø for at komme ind på uddannelsen.

2. Målrettet opbakning til skolelederne, så didaktisk stærke skoleledere med en god lederuddannelse kan tage ansvaret for udviklingen af kvaliteten i undervisningen.

3. En stor tiltro til lærerne og lærerarbejdet som en respekteret profession, der blandt andet betyder, at lærerne har stor autonomi og dermed ansvar for kvaliteten i arbejdet.

4. En national samling om folkeskolen med en seriøs debat om, hvad det er, eleverne skal lære i det 21. århundrede og en deraf følgende seriøs debat om, hvad vi forstår ved faglighed i folkeskolen.5. En bevidst indsats for at styrke lærerarbejdets prestige og forståelse for betydningen af kvalitet i undervisningen fulgt op af, at skolen ses som en vigtig og nødvendig investering.

6. Gode forudsætninger for samarbejde, vidensdeling og supervision lærerne imellem.

7. Lærere, der har mulighed for at forberede en differentieret undervisning med udgangspunkt i elevernes forskellige forudsætninger og ikke blot gennemfører en standardundervisning.

8. Et tæt samarbejde med lærerne og lærernes organisation om ønskede reformer.

Disse punkter blev flere gange fremhævet som vigtige forudsætninger for en velfungerende grundskole, hvor eleverne får et højt udbytte af undervisningen.

Jeg opfordrede til at klippe klummen ud og bruge den som tjekliste i forhold til skoledebatten i Danmark. Det var i foråret 2012. Nu er vi på vej til endnu et summit.

Jeg ser frem til at høre erfaringer fra de andre lande og møde internationalt anerkendte forskere, der vil fortælle om den nyeste viden. Vi skal drøfte, hvordan vi tiltrækker højt kvalificerede lærere og leder til skolerne med de største udfordringer. Vi skal drøfte hvor vi skaber læringsmiljøer, der tilgodeser alle elever, og hvordan vi skaber lige muligheder gennem uddannelse. Spændende og relevante emne. Og jeg er overbevist om, at det bliver nogle spændende døgn.Og så håber jeg, at det ikke blot bliver spændende drøftelser, men at den viden, vi får, denne gang også vil betyde noget for udviklingen af skolen i Danmark.