BLOG

Empty article - Subtitle

Kreativitet med børn?

“Maler du meget?” er et af de hyppigste spørgsmål, jeg får, når jeg fortæller, at jeg arbejder med at udvikle børns kreative kompetencer. Det illustrerer at mange forbinder kreative aktiviteter med børn med at male (og tegne for den sags skyld). Det er også et af de håndværk, som jeg bruger, men der er meget mere i det end at male, når jeg laver kreative processer med børn. I indlægget vil jeg derfor brede feltet ud, og undersøge hvad det betyder at være kreativ sammen med børn.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kreativitet med børn kan overordnet set forstås som et spændfelt mellem håndværksmæssige kompetencer og evnen til at få idéer. De tre eksempler nedenfor viser at kreative aktiviteter med børn kan ligge vidt forskellige steder i spændfeltet.

Håndværk

#Fil 1

En klassiker er at tegne og male. Det kan enten være at tegne noget, barnet observerer imens (fx en blomst) eller noget, barnet forestiller sig (fx en fantasifortælling eller følelse). Barnet udvikler sine håndværksmæssige kompetencer, og bliver eksempelvis bedre til at illustrere en fortælling eller male abstrakt med øje for balance og farver i billedet. Ofte øver barnet også sin evne til at få nye idéer, mens det tegner. Det sker fx ved at barnet først har tegnet supermand, og så tegner en citron ved siden af, fordi barnet har fundet på, at supermand får kræfter fra citroner. På den måde har barnet fundet på en historie om, hvordan de to ting hænger sammen.

Mellemting

#Fil 2

I foråret lavede jeg et innovations-projekt i for en 3. klasse, hvor vi startede med at idégenerere over, hvordan vi kunne lave et stunt på skolen, der ville skabe glæde hos de andre elever. Børnene fik mange idéer, og til sidst valgte vi en i fællesskab: Der skulle placeres vafler rundt på skolen, mens de andre havde time. Afsenderene skulle være anonyme og liste rundt som agenter. Små sedler blev lagt ved vaflerne, som på billedet. Projektet udviklede først og fremmest børnenes kompetence til at få idéer. Udførelsen krævede ikke håndværksmæssige kompetencer (ligesom meget samtidskunst heller ikke gør), men dog aktive handlinger.

Koncept

#Fil 3

Ligesom at barnet kan udtrykke sig gennem tegning uden at få en ny idé (fx ved at tegne præcis den samme hest 20 gange), kan barnet også få idéer uden at udtrykke dem rent praktisk.  Den form for kreativitet definerer professor Edward de Bono som en evne til at bryde de normale tankemønstre og hermed koble nye begreber sammen. Kreativiteten er alene at få idéer og afhænger ikke af at idéerne bliver udtrykt gennem håndværk eller i anden fysisk form. Jeg er inspireret af de Bonos teori, når det drejer sig om metoder til at få idéer, men jeg mener, det er vigtigt at tilsætte en praktisk handling. Her havde den amerikanske professor i filosofi og pædagogik John Dewey fat i den lange ende: Han mente, at en læreproces består af en vekselvirkning mellem praktiske handlinger og refleksioner.

HVORFOR?

Bearbejdning

Når barnet udtrykker sig kreativt bearbejder det de tanker, begivenheder, følelser m.m., som det har oplevet i virkeligheden eller fantasiens verden. Det giver barnet mulighed for at komme ud med stemninger og følelser, der kan være svære at sætte ord på, men nemmere lader sig beskrive i kreative udtryk.

Identitet

Professor i kulturvidenskab Kirsten Drotner har et godt billede på, hvordan kreative aktiviteter er med til at forme barnets identitet: som at rejse til Mallorca: man gør og siger ting, man aldrig ville finde på til hverdag. Når barnet indgår i en kreativ proces med andre, afprøver det nye sider af sig selv. Børnene fra vaffel-stuntet levede sig ind i at være hemmelige agenter, da de placerede vaflerne og efterfølgende, da de skulle holde øje med reaktionerne.

Samfundsudvikling

Det er allerede og bliver fortsat en vigtig kompetence i erhvervslivet at være kreativ og innovativ. Vi har brug for borgere, der kan skabe nyt og tænke utraditionelt. Det mindre barn er kreativt tænkende og deler ud af dets idéer uden hæmninger. Senere hen begynder barnet at overveje, om dets idé er for skør og begynder at begrænse sig selv. Her kan du hjælpe dit barn ved at dele dine vilde idéer og stimulere til, at det også får og deler de helt skøre idéer.

HVORDAN?

Når jeg planlægger kreative aktiviteter i pædagogisk sammenhæng, starter jeg altid med at definere, hvad jeg ønsker børnene skal lære: håndværk, få nye idéer og handle på dem, udtrykke deres oplevelser og følelser eller eksperimentere. Med læringsmål formuleret starter min egen idégenerering, hvor jeg i udvælgelsen tager højde for varighed, økonomisk ramme samt målgruppens nærmeste udviklingszone og interesse. Men kreativitet med børn kan også opstå mere spontant: Eksempelvis ved at barnet selv finder farveblyanter og papir frem. Så kan du støtte op om barnets initiativ og følge interesseret med.

Eksperimenter er også en god og sjov indgang til at udvikle dit barns kreativitet: Byg det højeste tårn af ting, I har i huset eller find på en ny ret i køkkenet. Udvikl dit barns mod til at prøve sig frem, evne til at få nye idéer og husk på Pippi Langstrømpes motto: Det har jeg ikke prøvet før, så det kan jeg godt!