BLOG

Empty article - Subtitle

På studietur i eksterne læringsmiljøer

På studiet har vi læst meget om eksterne læringsmiljøer. Disse har en central plads i folkeskolen, men skal integreres bedre i undervisningen. En inddragelse af eksterne læringsmiljøer i skolens naturfagsundervisning kan være med til at opfylde folkeskolens formål, da det bidrager til elevernes forståelse af menneskets samspil med naturen. Dette skulle vi selvfølgelig selv opleve, og derfor pakkede vi vores skoletasker og drog med biologiholdet på studietur til København.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Studieturen bestod af tre dage propfyldt med undervisning i eksterne læringsmiljøer. Vi besøgte tre forskellige læringsmiljøer, hvor vi skulle modtage undervisning, som var vi selv folkeskoleelever. På baggrund af denne undervisning er vi i fuld sving med at udarbejde en læringsmiljøanalyse, som omhandler disse forskellige læringsmiljøer.

Mandag besøgte vi KU-Science, hvor vi blev undervist i to forskellige undervisningsforløb: Kassava – et bioteknologisk ulandsprojekt og Fra burger til blodsukker + Jagten på det skjulte sukker. Vores gruppe havde særligt glædet os til dette besøg, da det var netop dette læringsmiljø, som vi ville bygge vores opgave op omkring. Undervisningsforløbene foregik primært i et almindeligt klasselokale, hvor vi blev undervist i den fagfaglige del af forløbet, hvorefter vi fik lov til at afprøve nogle forsøg i de tilhørende laboratorier.

Vores besøg på KU-Science var kendetegnet som et typisk feltarbejde. Vi deltog i en aktivitet, der bragte os uden for klasseværelset med henblik på læring i og af omgivelserne. Et typisk feltarbejde har altid et fagligt indhold, og formålet er, at eleverne selv skal undersøge, dét, der er undervisningens genstand – og det var netop dette, at vi gjorde på KU-Science.

Tirsdag brugte vi hele dagen på Zoologisk museum, hvor vi først vi lov til at bruge tid på egen hånd i det store og spændende museum. Der var masser at kigge på, og når man slipper en flok nørdede biologistuderende løs på sådan et museum, så er det svært at få dem samlet igen. Men det lykkedes, og vi mødtes ved den store dinosaur for at modtage undervisning. På Zoologisk museum fik vi, ligesom på KU-Science, også en fagfaglig undervisning som vi efterfølgende skulle bruge, når vi gik ud i museet igen. Slutteligt blev vi mødt af undervisningskoordinatoren på museet, som gerne ville høre om vores oplevelse samt fortælle lidt mere om Zoologisk museum som skoleinstitution.

Onsdag, den sidste studiedag, besøgte vi Den Blå Planet. Mange af os havde ikke været der før, og derfor var der julelys i øjnene på de fleste af os, da vi blev sluppet løs på det enorme og fascinerende museum. Vi kunne have brugt timevis på at gå rundt og se på de mange, flotte dyr under havets overflade – men vi var jo kommet for at modtage undervisning.

Undervisningen på Den Blå Planet foregik lidt ligesom de to andre – en fagfaglig undervisning, som vi selv skulle ud og bruge på museet.

Alt i alt havde vi en dejlig studietur med mange nye oplevelser, nye idéer til undervisningsforløb- og metoder, og vi blev klogere på, hvordan man skal bruge (og ikke bruge) de eksterne læringsmiljøer, så vores elever kan få det bedst mulige udbytte af naturfagsundervisningen.  - Frederikke og Mia.