BLOG

Empty article - Subtitle

Det er svært at stå stille i naturen

Det kan være svært at stå stille, når man befinder sig i naturens åbne rum. Derfor skal vi tage eleverne derud – de lærer nemlig en masse, når de bevæger sig og bliver bevæget i det fri. Og de har hårdt brug for de mange autentiske oplevelser, de kan få i naturen.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ude i naturen kan vi få frisk luft, ro til hjernen, forståelse for vores miljø, nærvær med hinanden og store oplevelser. I naturen kan man blive bevæget og selv bevæge sig på alle mulige måder. Derfor sætter Naturens Dag 2018 også fokus på bevægelse i naturen, når Friluftsrådet og Danmarks Naturfredningsforening inviterer alle elever, førskolebørn og børnefamilier ud at lære, opleve og bevæge sig med hinanden og lade sig bevæge.

Vi ved, at naturen kan noget helt særligt, når det handler om at få børn til at bevæge sig og hitte på – og det har de brug for som modtræk til de mange timer, de bruger foran skærme som passive modtagere af underholdning og andres bearbejdede oplevelser.

Det er på søndag den 9. september, at vi byder velkommen til et hav af gratis naturoplevelser i hele landet. I hele denne uge laver skoler og institutioner egne arrangementer i naturen, og hele 188.000 børn er tilmeldt.

Naturen opfordrer til bevægelse

Faktisk kan det være svært at stå stille, når man er ude i naturen, fordi naturen er et rum, der opfordrer til spring, løb og kravl.

Ifølge den amerikanske psykolog James Gibson opfordrer vores omgivelser til forskellige handlinger, og de ting og steder vi har omkring os har derfor også betydning for, hvad vi gør, og hvordan vi bevæger os. Stolen opfordrer eksempelvis til, at vi sætter os på den, håndtaget opfordrer os til at holde fast, og iPaden opfordrer os til, at vi trykker på skærmen.

Men i naturen inspireres vi til andre handlinger end det, vi almindeligvis opfordres til indendørs. I naturen er der en anden plads: Åbne vidder, uendelige stier og snørklede kringelkroge.

Det bliver særligt tydeligt, når man tager børn med ud i naturen, fordi de slet ikke kan lade være med at handle på de opfordringer, naturen tilbyder: En væltet træstub opfordrer til balanceren, en åben græsplæne opfordrer til løb og vejrmøller, træer opfordrer til at klatre opad, strandens klitter opfordrer til at blive besteget, vandhullet opfordrer til kast osv.

Naturen kan derfor være et oplagt sted at søge hen, hvis man ønsker en hverdag med mere alsidig bevægelse for børnene - for det kan være svært at stå stille, når man er et sted, der opfordrer til bevægelse. Naturen inspirerer til, at man spæner, alt hvad man kan, tager en rask travetur, skvulper roligt af sted i strandkanten, nyder roen under træerne, triller af sted på cykel eller udforsker skovens dybder.

De nødvendige naturoplevelser

Når vi spørger til børns ophold i naturen, er det kun hver fjerde i alderen 5-12 år, der dagligt kommer udenfor. Det betyder, at mange børn ikke får de helt basale naturoplevelser med sig. Da jeg var dreng, byggede vi huler og fangede fisk.

Friluftsrådets undersøgelse i forbindelse med udvikling af kanonen for naturoplevelser ’Børn gror i natur’ viser, at to tredjedele af børnene i dag ikke har prøvet at bygge en hule i naturen og 72 % har ikke fanget en fisk. Kun en tredjedel af de 2-15 årige har prøvet at sejle i kano, kajak eller robåd. 27 % har ikke prøvet at bade i havet, og 40 % har ikke prøvet at kigge på en stjernehimmel en mørk nat udenfor. Danmarks Naturfredningsforenings undersøgelse, der sammenligner generationernes forhold til naturen viser også, at børn i dag kommer markant mindre ud i naturen end både deres forældre og bedsteforældre, da de var børn. Den udvikling skal vendes!

I naturen kan børn nemlig få de autentiske oplevelser, der er helt nødvendige for deres personlige udvikling. De skal prøve at få våde sokker, brænde sig på en brændenælde og få sved på panden på en tur i frit løb gennem skovbunden. Det får dem til at vokse og danne egne erfaringer og få tillid til, at de kan klare sig i livet. Og der er naturen et fantastisk læringsrum.

Nu er det jo ikke alene skolens ansvar at sikre børn naturoplevelser, men vi håber, at vi med Naturens Dag kan give jer en håndsrækning, så det bliver nemmere og sjovere at tage eleverne med ud og udnytte det potentiale, der er for at lære noget og blive klogere i naturen. Det er et fantastisk rum for udfoldelse, læring, bevægelse og udforskning – alt sammen noget, der er med til at bevæge os.

God tur ud i naturen til Naturens Dag på søndag – og i denne uge, hvor 188.000 børn er tilmeldt naturoplevelser med deres lærere og pædagoger.