BLOG

Empty article - Subtitle

Fortæl historier om barndommens kæledyr

Sådan øver du visualisering med dine børn med mundtlig historiefortælling

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mange børn kender til det at have et kæledyr; en hund, en kat eller en kanin, og mange har en meget nær og konkret relation til dette dyr. Det er derfor et godt udgangspunkt for at fortælle historier for og med børn, hvor du træner deres evner til at visualisere.

Din egen barndoms kæledyr. Du kan lægge ud med at fortælle din egen historie om din barndoms kæledyr. Du kan anvende nedenstående video som inspiration. Når du forbereder dig, skal du gå helt konkret til værks med at udvikle din erindring. Følg nedenstående punkter:

1. Vælg et konkret sted eller en situation, hvor du var sammen med dit kæledyr. Se dig grundigt rundt i dine erindringer, hvor, hvornår, hvad, hvordan osv. var det? Spørg alle dine sanser; syn, hørelse, duft, berøring etc. – Sæt ord på de erindringer der dukker op- Det hjælper dig med at huske dem til senere brug.

2. Vælg et eller flere konkrete hændelser, som foregik mellem dig og kæledyret, f.eks. når du kælede for det, fodrede det, snakkede med det, gik tur eller andet. Se grundigt efter i din erindring; hvad, hvor, hvornår etc. Og spørg alle dine sanser. Sæt ord på det som du ser for dit indre øje.

3. Måske kommer du i tanker om noget, som du eller andre sagde eller fortalte om dit kæledyr, eller om nogle sjove, farlige eller specielle ting, som skete omkring dit kæledyr. Også her kigger du grundig efter og spørger dine sanser. Husk at sætte ord på. Skriv gerne notater, det kan hjælpe senere erindrings gennembrud på vej. Nye erindringer dukker ofte op, når du er i gang med noget helt andet.

4. Sorter og arranger dine erindringer efter princippet. Fortæl det vigtigste først og siden det næst-vigtigste etc.

5. Bestem hvilken aldersgruppe du vil fortælle din historie til. Børn har andre erfaringer og mindre ordforråd end voksne.

6. Fortæl din historie til børn eller andre voksne. Giv dig god tid. Det tager tid for de som lytter, at danne deres egne erindringsbilleder. Bevæg dig i tankerne gennem din historie og fortæl det som du ser for dit indre øje.

En opgave til dine elever. Når du er klar til at fortælle din historie til dine børn, kan du lave en plan for, hvordan dine børn skal arbejde med deres egne historier om de kæledyr, som de har derhjemme, kender fra familie og venner, eller det som de drømmer om at få en gang.

Mulighederne afhænger af alder og deres erfaringer med at visualisere, men de fleste børn kan visualisere og fortælle historier med en smule øvelse.

Visualisering kan udvikles og øves. Alle mennesker kan visualisere hændelser, som de selv har oplevet eller historier, som de har hørt andre fortælle eller læse op for dem.

Det er den måde, som vi forstår og oplever historier på. Vi ser det, som vi får fortalt eller læst op for vores indre øje, og det, som vi ser, bygger naturligvis på vore egne oplevelser og erfaringer.

De fleste børn visualiserer når de leger. Alle kan træne og udvikle denne vigtige færdighed.

Historiefortælling er efter min erfaring et godt middel til at udvikle og træne visualisering.

Min egen video nedenfor er fremstillet efter ovennævnte model og er fortalt for voksne med henblik på at inspirere dem til at fortælle deres egne erindringshistorier.