BLOG

Empty article - Subtitle

Kroppen kan fortælle historier

Tak til de gæve folk i Aarhus som sætter ny fokus på kroppen i forhold til læring. De tager eleverne med i dansesalen og inddrager kroppen i visualiseringen af en læst roman. Eleverne genfortæller centrale temaer i romanen kropsligt og får værdifulde erfaringer til deres egne personlige fortællinger.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Som tidligere dramalærer og som aktiv historiefortæller glæder det mig meget, at kroppen genvinder sin naturlige plads i læringen. Det handler om, at kunne sanse og visualisere det som vi oplever, hvis det vi lærer skal sætte varige spor i hukommelsen. Og i den sammenhæng er kroppen en helt central lærings vej. Når jeg i dag, 60 år efter, erindrer og genfortæller de mange historier, som jeg selv fik fortalt som barn i min skoletid. Så var det ikke alene fordi vi fik dem fortalt "lige ud af hovedet og uden bog" men også fordi vi følte, at vi var med i historien. Vi "så og sansede" det, som skete i Finderup Lade en mørk nat i det herrens år 1286 eller i Trebinterdalen, da David svang sin slynge mod kæmpen Goliat. OG DET var også fordi fantasien var så vital, at vi vi ofte spontant legede dramaerne bagefter. Jeg er overbevist om, at mange af nutidens lærere godt kender kroppen betydning for læringen, for eksempel fra deres mulige erfaringer med Live Roleplay, Gaming, Pokemon Go m.m. - men hvordan er det lige man gør og får lov til at gøre i nutidens alt for boglige og stillesiddende hverdag. Læs artiklen og lad dig inspirere

https://www.folkeskolen.dk/1859817/kroppen-hjaelper-med-at-laere