BLOG

BLOG

Empty article - Subtitle

At møde forældre, som frabeder sig skolens indblanding i en svær skilsmisse

Tre simple 'regler' kan bane vejen til et godt samarbejde

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Når elever ikke trives, er vi altid nødt til at reagere og gå i dialog med forældrene. Når en elev tilsyneladende reagerer på forældrenes skilsmisse – også nogle gange flere år efter familiens brud – går vi som fagpersoner tæt på. Nogle forældre reagerer med vrede, frustration, benægtelse eller går sågar til modangreb.

Forældres modstand kan bl.a. skyldes dårlig samvittighed, manglende indsigt, manglende overskud. Ikke mindst gennemlever forældre en krise i forbindelse med familiebrud. Den kan også spænde ben for et konstruktivt samarbejde.

Der er mange måder, vi med fordel kan møde modstand på. Det ved I som lærere rigtig meget om. Jeg læner mig ofte op af tre tilgange:  

1. Hold fast i skolens faglige vurdering – og med afsæt i beskrivelser af oplevelser på skolen

”Det, vi oplever omkring Cecilie, er, at hun i skolen er påvirket af jeres uoverensstemmelser som forældre. Bl.a. fortæller hun om episoder, hvor hun overværer, at I råber af hinanden.”

Hvis forældrene negligerer, at det skulle have betydning, kan I supplere med at hægte jeres faglighed op på evidensbaseret viden:

”Man ved, hvor afgørende betydning forældrenes konfliktniveau har for skilsmissebørns trivsel, faktisk helt ind i voksenlivet.”  

2. Forsøg at forstå, hvordan forældrene oplever situationen

- ”Hvordan ser I derhjemme, at …?”

- ”Så I synes, det er frustrerende, at …?”

- ”Hvordan kan I og vi forsøge at ændre det?”  

3. Udvis igennem hele processen omsorg – også når forældre er urimelige i deres udsagn

Vi kan som fagpersoner holde fast i vores faglighed (1), samtidig med at vi sætter os i forældrenes sted (2) – og dermed møder forældrene åbent.

”Det giver god mening, at I har det sådan. Men det dur bare ikke, at Cecilie står i midten af det hele og bliver mere og mere trist. Så hvordan kan vi finde en løsning på det?”  

Endnu en guideline til os fagpersoner er at møde forældrene med afsæt i et mål om at opnå en reel dialog – frem for at have en indre dagsorden om at skulle overbevise forældrene om at forstå, hvad vi forstår: Søren Kierkegaard var en klog mand:-)

Powered by Labrador CMS