BLOG
Empty article - Subtitle
Fire timers forberedelse - om ugen!
- Hvad? lød det vantro fra de danske MF'ere. 240 minutters forberedelsestid om ugen? Ja, svarede skolelederen i Toronto og kiggede sig om i forsamlingen.
Oplysningen medførte moro og lettere overbærende smil. Da så skolelederen fortalte, at lærere i Canada tidligere havde haft 100 minutter om ugen til forberedelse, måtte undervisningsminister Christine Antorini forklare den lettere desorienterede canadiske skoleleder, hvorfor hans bemærkninger havde udløst den muntre stemning. Nemlig at danske skolelærere har helt andre gode forhold.
Jo, skolelærere i Ontario underviser 25 timer om ugen netto og har fire timers ugentlig forberedelse. Dertil kommer, at de forbereder sig sammen med deres kolleger i den resterende tid og ofte er inddraget i frivilligt arbejde med fx teater og musik efter skoletid.
Man får altså meget mere ud af lærernes arbejdstid i Ontario. De er ganske enkelt mere på skolen og sammen med eleverne.
Dette sætter tilstanden i Danmark i relief, og det er noget, Danmarks Lærerforening bliver nødt til at forholde sig til. Vi kommer i mine øjne ikke udenom at forny og tilpasse arbejdstidsreglerne i folkeskolen til nutiden. Vi kan ikke længere leve med høje lønninger med forholdsvise få konfrontationstimer.
Lærerforeningen har hidtil været en konstruktiv partner i forbindelse med de indledende møder om folkeskolereformen. Mit håb er, at lærerforeningen vil være modig og indstille sig på at forandre arbejdstidsaftalerne ved trepartsforhandlingerne, så vi kan skrue en folkeskole sammen, der bliver klar til at møde morgendagens udfordringer i en tid med mellemfolkelig kappestrid.
Hvis ikke, bliver eleverne og dermed Danmark taberne. Det ville være en ulykke. Så mit spørgsmål er: Vil lærerforeningen tage handsken op og være med til at modernisere arbejdstidsreglerne?